Visa alla bilder

Ford Model A Phaeton De Luxe Cabriolet — 1931?

Orörd originalbil som stått i bilsamling sedan 1960-talet. En äldre omlack. Komplett bil i ovanligt bra skick

Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"En mekanisk genomgång av denna bil och en rejäl upputsning och man har en riktigt trevlig vagn med fin patina."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
95 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
13013
ARVIKA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Ford Model A Phaeton De Luxe?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"En mekanisk genomgång av denna bil och en rejäl upputsning och man har en riktigt trevlig vagn med fin patina."

Beskrivning

Bilen köptes från det gamla bilmuseet utanför Kil. Har tillhört Lennart Johanssons samlingar sedan 1980-talet. Härligt skick eftersom den är helt original och oskruvad. En tidkapsel som sätter fantasin i rullning, när men ser den. Oregistrerad, handlingar saknas.
OBS: Nyckel finns.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1931? 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
    59 869 km  
  • Kw / hk
    30 / 41 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Beige 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Ej testad av BWA,

  • Skick interiör:

    Original inredning som behöver rengöring och delvis omklädsel.

  • Skick exteriör:

    Äldre omlackering i patinerat slitet skick. Suffletten är sliten och behöver reparation.
    Stötfångare och kylare målade. Fälgar ser renoverade ut.

  • Skick helhet:

    En bil värd att varsamt renovera och bevara. Behöver ursprungskontroll och reg.besiktning. Handlingar saknas.

Fakta om modellen

Varför är nu A-Fordarna så populära? Jo, Henry Ford hade enorma krav på kvalitet i sin produktion och de kraven kom för design, snabbhet och prestanda. Han var bland de första med att elsvetsa, använda rullager istället för kullager då rullagret hade större bärighet. Lackeringsmetoderna var så bra att A-Forden rostade mindre jämfört med andra bilar. Henry Ford hade ca. 40 olika personbilsmodeller och ett 15-tal olika lastfordon att välja på och detta medförde många olika typer av kunder. Anledningen att det finns många A-Fordar kvar att den är mycket enkel att reparera samt renovera. Vi tycker inte att alla A-Fordar ska renoveras till fabriksskick eller finare. Vi skall även kunna visa upp bilar som har en äldre renovering för att kunna visa upp verktadskunnighet från -40, -50, -60 och 70-talet. Hotrodade A-fordar är minst lika häftiga och fina. Vi tycker att alla typer av A-Fordar har lika stort historiskt värde.
Först kom T-Forden och sen uppföljaren som hette A. Ingen bokstavsordning hos Ford.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning fredagen den 23 oktober kl. 15:00 till 20:00

Visningsadress: Arvika, Jössefors industriområde (skyltat).

Hämtning

Hämtning kan ske tidigast den 9/11 (kl 12-18) samt under dagtid 13-15 november.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
  • OBS! Många bilar från denna samling har blivit avförda från bilregistret och säljs oregistrerade eller som reservdelsbilar, även om de har en registreringsskylt (som ej är giltig längre). Köparen får då endast kvitto på sitt inköp från auktionen och får sedan själv undersöka om bilen är möjlig att registrera. (Kännedom om numret på den gamla registreringsskylten underlättar inregistrering varför den fått sitta kvar på bilen i vissa fall).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela auktionssumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fatta beslut om köp utan kan avstå. I detta läge återbetalas i detta läge deponerad auktionssumma samt inropsavgift
  • Om du ej synar/undersöker objektet på auktionsplatsen, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fatta beslut om köp
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen, själv eller genom ombud) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar efter köpbeslut kan lagerhållning komma att debiteras.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG