Visa alla bilder
Visa film

Chevrolet Imperial Gläser Phaeton — 1936

Prisvinnande utställningsbil med specialkaross från Gläser. Sällsynt specialmodell renoverad till toppskick och konverterad till lowrider.

Mårten Carlsson
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Utställningsskick - och väcker mycket uppmärksamhet"

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
510 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16284
KUNGSHAMN
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Chevrolet Imperial Gläser Phaeton?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mårten Carlsson
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Utställningsskick - och väcker mycket uppmärksamhet"

Beskrivning

Svensksåld, registrerad i april 1937. Chevrolet gjorde inga stora öppna fyrdörrars bilar då. Imperial var en modell speciellt för Europa och på denna sitter ett karosseri från Gläser i Tyskland. Bilen mest troligtvis sammansatt i Stockholm. Skall ha levererats 123 stycken sådana här karosser totalt. Ett ägarbyte finns registrerat 1951 och då fanns bilen i Älmhult. Nästa spår av den dyker upp på 70-talet då den hamnat i Danmark. Togs in till Sverige igen och de sorgliga resterna av den ståtliga bilen började renoveras 2005. Först mot originalskick - sedan modifierades den till lowrider och Corvettemotor. Med bilen följer en del dokumentation och en specialgjord fotobok om hela arbetet med den åren 2005-2009.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1936/1936 
  • Första registreringsdatum
    2009-08-03 
  • Avläst mätarställning
    5811 km 
  • Kw / hk
    59 / 80 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Grön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Renoveringsarbetet är mycket fint utfört, mycket av trästomme är nytt, mycket plåt bytt och håller hög standard- Den kom sedan modifieras på en rad punkter. Fram sitter en framaxel från Ford Mustang och bak dito från Volvo 740. Till detta monterades ett luftfjädringssystem med Firestone luftbälgar i måtten 2600 bak 2500 fram. Skivbromsar runt om och huvudbromscylinder från Nissan Micra. Nyligen har ett hjullager bytts fram och kompressorn till luftfjädringen genomgången med nya vattenavskiljare. 12V modernt elsystem. Motor Chevrolet LS-1 Corvettemotor och automatlåda till det. Motor och låda av årgång 2002. Allt mekaniskt och pneumatiskt i toppskick. Bilen är besiktigad och godkänd för sista gången. Dock ej registrerad med motorn och luftfjädringen.

  • Skick interiör:

    Skinnklädsel uppsytt efter originalet som förlaga, ypperligt fint hantverk och i perfekt skick. Mattor och övriga paneler i toppskick . Instrument utbytt mot digital enhet och skivspelaren på golvet döljer en modern CD-spelare inuti.

  • Skick exteriör:

    Plåt och lackering håller högsta möjliga finish. Färgen är en Saabkulör som kallas Green SIlver Mica. Pinstriping med infällt bladguld och motivlack professionellt utfört - prisvinnande standard i allt. Sufflett i toppskick, sällan använd, har mycket god precision och passform.

  • Skick helhet:

    Extremt fint skick och mycket väl fungerande bil. Luftfjädringen för tar en del av komforten - men huvudsyftet med bilen är att synas. Och det gör man. Den här bilen väcker stor uppmärksamhet vart man än kommer och har vunnit flera fina priser på utställningar.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: itrafik 2017-05-26
Ursprungsbesiktning: 2009-05-29 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2009-08-03 (370417)
Senast godkända besiktning: 2009-05-29
Besiktigad tom: -
Årsskatt: Skattebefriad
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

General Motors hade en rad sammansättningsfabriker i Europa på den här tiden. Rotterdam, Biel, Stockholm bland annat. Imperial var ett namn som användes på Chevrolet här 1935-36. Det var det lite längre chassit i Master-serien som här ibland användes för specialkarosser, taxibruk och liknande. Till Europa kom bilarna nedplockade för att sättas ihop lokalt. Om denna kom hit som Chassi eller komplett bil från början är okänt, och mest troligen är den byggd i Stockholmsfabriken.

Gläser var en karossmakare i Dresden och startades av Carl-Heinrich Gläser 1864. Då gjorde man inredningar till vagnar och senare hela vagnar. 1905 började man göra karosser åt automobiler. Man kom att göra cabrioletkarosser till bilar som Horch, Mercedes, Wanderer med flera. Man byggde inte alltid bilar på plats - utan levererade karossdelar till de fabriker som satte ihop bilarna. Så även med dessa Chevrolet Imperial phaetons. En uppgift säger att 123 stycken sådana här vagnar gjordes total 1935-36 - idag finns bara en handfull bevarade.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Kungshamn

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Mårten Carlsson
+46 734 17 49 90
marten@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-09-14.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG