Visa alla bilder
Visa film

Ginetta G33 Cabriolet V8 — 1991

Svensksåld sportbil med massor av körglädje. Har endast rullat 4400 mil.

Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"En fantastiskt välskött och ovanlig sportbil med få mil, mycket dokumentation finns på vad som är gjort under årens lopp. Ser inget som behöver åtgärdas utan den är körklar."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
245 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
13386
OSBY
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Ginetta G33 Cabriolet?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"En fantastiskt välskött och ovanlig sportbil med få mil, mycket dokumentation finns på vad som är gjort under årens lopp. Ser inget som behöver åtgärdas utan den är körklar."

Beskrivning

Såldes ny av Millies Garage i Stockholm som importerade ett litet antal Ginetta under 90-talet. Detta exemplar registrerades 1993 och hade sina första ägare i mellansverige.
På 2000-talet köptes den av en erkänt skicklig mekaniker i Skåne som brukade den sommartid fram till sin bortgång 2004.
Nuvarande ägare köpte bilen 2005 av änkan och har sedan dess varit mycket rädd om den och vårdat den väl, har idag bara gått 4414 mil.
Här ett tillfälle att komma över en sportbil i dess rätta bemärkelse.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1991/1991 
  • Första registreringsdatum
    1993-07-21 
  • Avläst mätarställning
    44000 km 
  • Kw / hk
    148 / 201 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    5 vxl manuell 
  • Klädsel
    Svart 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen går fantastiskt bra, underbart ljud.
    Allt fungerar, väl omhändertagen sedan dag 1.

  • Skick interiör:

    Fin inredning med få bruksspår.

  • Skick exteriör:

    Originallack i toppskick, hel och fin sufflett.

  • Skick helhet:

    Underbar sportvagn med ett härligt utseende och avgasljud.
    Körklar och besiktigad inför sommarens turer.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2015-05-06
Ursprungsbesiktning: 1993-07-21 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1993-08-02
Senast godkända besiktning: 2020-05-25
Besiktigad tom: - 2022-05-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 10

Fakta om modellen

Ginetta grundades 1958 av de fyra bröderna Bob, Ivor, Trevers och Douglas Walklett i Woodbridge, Suffolk, England. Deras första bil, som inte var avsedd för produktion, och i efterhand kom att benämnas Ginetta G1, baserades på en Wolseley Hornet från 1930.[1]

Från början tillverkades lantbruksmaskiner, men racingintresset tog snart överhanden och 1958 kom Ginetta G2 med fackverksram och förberedd för Fordkomponenter. G3 kom 1960 med kaross i glasfiber. 1961 kom den verkliga succén för företaget, Ginetta G4. Den hade motor från Ford Anglia och ett följsamt chassi. Bilen blev ett segervapen mot Lotus Elan på banorna och nu kunde bröderna satsa fullt ut på biltillverkning.

1962 flyttade tillverkningen till Witham, Essex, England. Ett antal nya bilmodeller kom under de följande åren, däribland G10 som var baserad på MGB fast med en Ford V8 på 4,7 liter. Denna vagn blev ingen större framgång, trots att den lär har varit snabbare än AC Cobra. En populärare bil blev G12 som kom 1966. Den var praktiskt taget Englands första mittmotorsportbil. Också den var segerrik på banorna och fanns med allt från Angliamotorer upp till amerikanska V8:or.

1970-talet tillverkades både rena tävlingsbilar såväl som landsvägsdito. Ginetta G15 hade motor från Hillman Imp och G21 fanns med drivpaket från MGB, Ford V6 såväl som Sunbeam Rapier. Åren 1972-1974 var tillverkningen förlagd till Sudbury, Suffolk, England.

Fram till slutet av 1980-talet hade Ginettabilarna mestadels sålts som byggsatser, s.k. kit cars. G32 skulle bli fabrikens första bil som såldes helt färdig. För detta krävdes det mera kapital och 1989 sålde tre av bröderna Walklett sina andelar till Martin Phaff och Mike Modiri. Ivor Walklett blev kvar som konstruktör. G32 var en mittmotorcoupé baserad på Ford Fiesta. 1990 återupptog man produktionen av de gamla typerna G4 och G12 som såldes bra framförallt i Japan. En ny modell samma år var G33. I England såldes den med Rover V8, men exportbilarna fick Ford Cosworth-motor på 220 hk. Designen var av Mark Walklett. 1993 kom en billigare version med en mindre Fordmotor, G34. 1994 bildade den svenske importören Ingemar Engström ett bolag för att tillverka denna bil i Sverige. G34 fick Volvos tvålitersfyra med turbo (B200FT). Tillverkningen startade i Arvika, men flyttades sedan till Älvdalen. Satsningen höll dock inte, utan produktionen upphörde våren 1998.

Lagerort och visningsinfo

Kontakta värderingsmannen för att boka en tid för visning.

Hämtning

Hämtning skall ske senast 2 veckor efter att auktionen är avslutad.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG