Visa alla bilder
Visa film

LaSalle Series 303 Imperial Sedan V8 — 1928

En lite mindre och kanske inte så känd modellserie/varumärke tillverkad av Cadillac, här i ett fint och rejält skick med även en fulltalig och vacker ägarhistorik utan luckor.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Mäktigt intryck trots att positioneringen på marknaden ändå var under Cadillac. Roligt grundskick och fin svensk historik för ett spännande färdigställande och registrering."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
190 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16617
BOHUS
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande LaSalle Series 303 Imperial Sedan ?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Mäktigt intryck trots att positioneringen på marknaden ändå var under Cadillac. Roligt grundskick och fin svensk historik för ett spännande färdigställande och registrering."

Beskrivning

Den levererades av Ostermans i Stockholm, registrerades i februari 1930 och anges därför som en 1930 års modell, men enligt en amerikansk produktionsdokumentation som anger motornumret som serienummer är det en årsmodell 1928. Freys Hyrverk var i alla fall den första ägaren. Intressant äldre dokumentation som i stort sett visar på hela historiken (bild). Vidare var den aldrig krigsplacerad, "Icke lämplig för krbrk. Fabrikat." Förkortningen står för Kronbruk, där bilen med förare kunde bli inkallad. De går att tolka som att en LaSalle inte var lämplig för kronbruk på grund av sitt fabrikat och en lyxig storvagn skulle nog inte heller göra så stor nytta som beredskapsbil. Titlarna på några av ägarna på fyrtiotalet ger däremot inte något större intryck av flärd, en målare och en åkare, men bilen har ändå en nedvevningsbar avskild ruta mellan framsäte och baksätesraderna som antyder att här färdades man med en särskild chaufför. Och det var också GM:s ambition, ett lite elegant men också lite sportigare märke. Från sent fyrtiotal till sent sextiotal var den hos en ägare i Karlstad innan den hamnade i Skellefteå då grundaren av Sparreholms samlingar, Helge Karinen, köpte bilen redan 1967 till sitt dåvarande Gamla Bilsalongen i Skellefteå. Några spännande brev berättar lite av historiken och ett gammat bränsleransoneringskort med ett äldre skattekvitto och en reservnyckel fasthäftat på ett av breven är fascinerande att studera. Vidare visar offerten från Rhodins i Trollhättan 1989 på en betydande summa för att renovera bilen och om det är där det exteriöra jobbet är gjort framgår inte. Informationen kan komma att uppdateras här. Bilen har ingen nuvarande registrering, men ett registreringsnummer från S-län (Värmland) och all dokumentation gör det till en problemfri ursprungskontroll.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1928 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
    25 609 
  • Kw / hk
     
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn/plysch 
  • Färg
    Olivgrön/svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn är startad med separat tank, en flaska, det är oklart hur bränslepumpen fungerar tillsammans med bränsleregulatorn. Maskinen låter fint, lådan funkar bra tillsammans med kopplingen och bromsarna tar gott. Den vita röken känns som vattenånga, men det är även det oklart varifrån. Bilen saknar i alla fall fläktrem, så kylsystemet behöver också en översyn.

  • Skick interiör:

    I stort verkar inredningen vara original med en del jobb som kvarstår. Att mycket är orört, om än lite skört, är ändå värdefullt för ett försiktigt återställande av bilens interiör. Hastighetsmätaren ser ut ha stannat på 90 km/h. Rutan som delar kupén sitter fast/går trögt och behöver en känslig justering och hantering för full funktion.

  • Skick exteriör:

    Vacker lack, fint krom, bra däck och ett allmänt snyggt och propert yttre. Dörrarnas passning är fin, de stänger och öppnar lätt. Ena motorhuvsfästet på högersidan har tappat lite spänst.

  • Skick helhet:

    En någorlunda lätt objekt för entusiasten med förkrigsbil-kunnande. Kanske även för den yngre publiken där det kan skönjas ett gryende intresse för den här typen av bilar, i synnerhet för ett lite ovanligare märke som LaSalle med sin stiliga och mer återhållsamma utstrålning.

Fakta om modellen

LaSalle skapades av GM som ett systermärke till Cadillac med stil, elegans, mindre storlek och inspirerat av dåtidens europeiska roadsters, mer specifikt Hispano-Suiza. Bilen erbjöds i alla sorters karossformer och karosstillverkarna Fisher och Fleetwood stod för tillverkningen av dem. Varumärket fanns kvar i GM:s palett till 1941.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Bohus

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 0705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-01-25.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG