Visa alla bilder
Visa film

Mercedes-Benz 180 D — 1962

Klassisk 1960-tals Mercedes som är självklar på vilken veteranbilsträff som helst. Denna Mercedesmodell med dieselmotor älskades av landsbygdsborna och kördes mil efter mil till rimlig driftskostnad. Här ett ovanligt välbevarat exemplar.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Körklar "Bull-Mercedes" i genuint oförvanskat skick. Så här såg de ut när det begav sig. Hittar inga allvarliga anmärkningar. Rekommendationen är att så småningom byta ut främre stötfångaren mot rätt modell."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
85 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16116
ÖSTMARK
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Mercedes-Benz 180 D?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Körklar "Bull-Mercedes" i genuint oförvanskat skick. Så här såg de ut när det begav sig. Hittar inga allvarliga anmärkningar. Rekommendationen är att så småningom byta ut främre stötfångaren mot rätt modell."

Beskrivning

Trevlig Mercedes som tidigare gått i Norrland. Medföljer äldre besiktningspapper från såväl Boden, Luleå som Skellefteå. Den registrerades 1962-06-27 och tillhör den senare omgången av W120 då tillverkningen upphörde i oktober 1962.

Nuvarande ägarfamilj köpte bilen 2004 och har kostat på ny inredning, uppsydd efter originalet. Enligt veteranreglerna är bilen numera besiktningsbefriad då senaste godkända besiktning gjordes 2018.

Mätaren står på drygt 5000 svenska mil. Dessa mätare slår runt och börjar på noll igen vid 10 000 mil. Här tror vi att mätaren slagit runt ett varv. Vi vet inte exakt körsträcka. Det är rimligt att den gått 15 tusen mil med tanke på den välbevarade karossen. Dåtida Mercedes var byggda för att klara dagligt brukande i decennier,

så vi är inte speciellt oroliga för körsträckan. Original instruktionsbok, broschyr och domkraft medföljer.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1962/1962 
  • Första registreringsdatum
    1962-06-27 
  • Avläst mätarställning
    50944 km 
  • Kw / hk
    32 / 44 
  • Drivmedel
    Diesel 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Mörkgrön  

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen startar fint efter den s k glödningen. Gammal beprövad teknik som alla ägare av äldre dieselfordon känner igen. Bilen går bra och låter som en Mercedesdiesel gjorde på den tiden. Ett välbekant knattrande ljud. Fyrcylindrig dieselmotor med överliggande kamaxel, två ventiler per cylinder med angiven effekt på 68 hk. Samt 4-växlad manuell låda med rattspak. Den mekaniska bränslepumpen/matarpumen är utbytt mot en elpump av nuvarande ägare för bättre driftsäkerhet.

  • Skick interiör:

    Mycket fin inredning. Sätesklädsel och dörrsidor har nytillverkats av tapetserare i samma snitt och mönster som originalet. Mycket välgjort.

    Detta har gjorts på uppdrag av nuvarande ägarfamilj. Innertaket är originalet i fint skick med endast lite fläckar efter kanten. Se bilderna. I baksätet sitter moderna trepunktsbälten monterade för bättre säkerhet när man skjutsar barnen till skolan, eller på utflykt. (Bälten fram saknas) Välbevarade gummimattor.

    Prydligt bagageutrymme med fin original gummimatta även där. Reservhjulet är utrustat med ett äldre Esso radialdäck som ser helt oanvänt ut.

  • Skick exteriör:

    Rak och fin kaross, äldre omlackering. Finns lite skavanker i lacken med några blåsor och en rostskada på höger framskärm. Normalt med stenskott i fronten. Lite ytrost på undersida tröskel efter grussprut, vanligt på bilar som körts på grusväg. Inget allvarligt. Se bilder. Nya diagonaldäck med vit däcksida monterades 2005. Främre stötfångaren är utbytt och kommer från den efterföljande modellen W110. (Original främre stötfångare med renoveringsbehov medföljer)

  • Skick helhet:

    En bra och väl fungerande veteranmercedes. Ligger på övre delen av skalan för bruksskick. Helheten är mycket god.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2004-12-14
Ursprungsbesiktning: 1962-06-27 (regbes) (Ombes:19750825)
Datum i trafik första gången: 1962-06-27
Senast godkända besiktning: 2018-05-24
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 14

Fakta om modellen

Mercedes 180 (W120) som introducerades i juli 1953, var Mercedes-Benz första nykonstruerade volymmodell efter andra världskriget. Med sin självbärande pontonkaross bröt den helt med föregångarna. När produktionen upphörde i oktober 1962 hade nästan en halv miljon bilar tillverkats i olika utföranden. Sista utvecklingen, 180c/180 Dc, introducerades i juli 1961. Bensinaren fick högre motoreffekt genom modifierad ventilmekanism, dieseln hade nu fått tvålitersmotorn från W110.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Östmark

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-08-03.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG