Visa alla bilder
Visa film

Volkswagen Typ1 Bubbla 1200 Oval — 1954

Proffsrenovarad för 20 år sedan och fortfarande lika fin. Dessutom utrustad med många tidstypiska tillbehör och smakfull förädling av detaljer gör denna bil till en av landets mest trevliga och finaste 54:or vill vi påstå.

Michael Luft
Värderingsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Inga anmärkningar allt är i toppskick, och imponerande dokumentation medföljer också."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
260 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16150
SÄVSJÖ
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volkswagen Typ1 Bubbla?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Inga anmärkningar allt är i toppskick, och imponerande dokumentation medföljer också."

Beskrivning

Denna bil ägdes fram till 2001 av första ägaren, bosatt i Sysslebäck i norra Värmland. Andra ägaren, norr om Örebro valde att helrenovera bilen, trots att den var ovanligt bra som den var, men han ville ha den perfekt. Trösklar/värmekanaler byttas och allt lackades i delar (se bif bilder från renoveringen). Sedan köptes eller renoverades alla detaljer och till den en ny inredning med mattor, dörrsidor och klädsel i originalutförande. Bilen lackades i originakulören, Texas Brown, som var en av de första metalliclackerna på VW Typ 1 och gick bara att få på exportmodellen. För att göra bilen lite lyxigare lackades sidorna, under list i samma beige kulör som man kunde beställa på cabrioelterna vid denna tid. En smakfull kombination tycker vi. Bilen har sedan fått tidstypiska tillbehör och en finare ratt mm. Titta på bilderna och njut. Detta är den mest påkostade tidiga bubblan vi sett (vi bedömer renoveringskostnaden till mer än 300.000 kr, förutom arbetstiden)
Där delar är bytta till annat utförande följer originaldelarna med, så gäller även nummerskyltarna som är ändrade till äldre utssende på ett finurligt sätt, för att få ett tidstypiskt utseende även på dessa. Mycket påkostad bil där även motorn är renoverad, liksom bromsar, vilket gör att den är mycket fin att köra. Vid renoveringen så renoverades även hastighetsmätaren och eftersom allt blev iordninggjort eller bytt så blev bilen som ny, och därför nollades även kilometerräknaren. Bilen har efter renoveringen bara gått lite drygt 300 mil. Innan renovering uppskattar vi att bilen hade rullat 15-20.000 mil mht skicket mm.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1954/1954 
  • Första registreringsdatum
    1954-10-21 
  • Avläst mätarställning
    003050km 
  • Kw / hk
    22 / 30 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Brunmetallic 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen startar lätt och går fint. Rullar lätt, bromsar bra och bra ljud i motorn. en fröjd att köra.

  • Skick interiör:

    Jättefin påkostad inredning i originalutförande. Mattor och klädsel är nytt från dyraste tyska leverentören och passfomen är mycket bra.

  • Skick exteriör:

    Mycket fin kaross och lack. Glas och krom mm också i toppskick. Inga anmärkningar.

  • Skick helhet:

    Bästa helhetsintryck. Påkostad bil dör inget lämnats åt slumpen. Vill man få ett lite enklare utseende går det enkelt att montera av utrustningen, då detta är monterat utan stora ingrepp. Bilen är dock mer spännande som den är då utrustningen är vardefull och samlad och monterad med stor känsla och omsorg om helhetsintrycket. Supercool bil i bästa skick. Dessutom bara 4 ägare och fullständig dokumentation och originalkulör, gör denna bil en av de bästa samlar-bubblorna vi kan tänka oss

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2023-05-01
Ursprungsbesiktning: 1954-10-21 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1954-10-21
Senast godkända besiktning: 2018-05-15
Besiktnignsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 4

Fakta om modellen

Volkswagen 1200 hade 1954 fått den lilla ovala bakrutan som i dag är så eftertraktad. En annan detalj som skiljer 54:orna från nyare Folkvagnar är avgassystemet med en utblåspipa istället för två, liksom de hjärtformade små lukglasen för bromsljus, uppepå baklamporna..
Motorn är på 1.192 cc mot tidigare 1.131 cc och var en nyhet som kom i december 1953.
Produktionen av Volkswagen typ 1 var 1954 uppe i över 200.000 exemplar varav omkring 11.500 kom till Sverige. Redan året efter importerades mer än dubbelt så många Folkvagnar och såldes på den svenska marknaden.  Bubblan blev detta år Sveriges mest sålda bil.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sävsjö

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Michael Luft
+46 708-20 21 13
michael@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-08-03.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG