Visa alla bilder
Visa film

Volkswagen Typ 1 Bubbla 1200 — 1965

En charmig Bubbla i originalutförande, med relativt få ägare och låga mil, som framkallar leenden och vinkningar.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Här får man en kombination av de äldre bubblorna men med lite modernare snitt, från mitten av 60-talet. Det är en entusiastvagn som är enkel och rolig att äga, vårda och bruka."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
75 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15754
ÅKERSBERGA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volkswagen Typ 1 Bubbla?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Här får man en kombination av de äldre bubblorna men med lite modernare snitt, från mitten av 60-talet. Det är en entusiastvagn som är enkel och rolig att äga, vårda och bruka."

Beskrivning

Denna bil gick i västra Götaland fram till 2014, då den såldes till entusiast i VW-täta Örnsköldsvik. Därefter såldes den av oss på Bilwebauctions sommaren 2020. Den har fortsatt att leva ett lugnt liv som entusiastbil, ägaren flyttar nu utomlands och bilen är en än gång till salu via oss på Bilwebauctions.

Bilen mycket lite körd de senaste åren och har förvarats i garage. Den är hel och fin, invändigt med patinerad originalklädsel. Miltalet säger 3.706 Mil och det mesta tyder på att mätaren är inne på sitt andra varv, således 13.706 Mil. Detta ser också ut att stämma med vad man kan se i bilens besiktningshistorik.

Nuvarande ägare har efter förvärv sommaren 2020 låtit serva bilen och fått reparationer gjorda, såsom: bytt tändkablar, fläktrem och diverse slangar och tätningar.

Våren 2022, ny växellådsolja, rengöring av förgasare, elarbeten, fettat in framvagn, smort bromsar fram, bytt packboxar vid bakhjul, gått igenom startmotor och smort solenoid, gått igenom bensinpump. Lagat plåt, underredsbehandlat och målat vid gaspedal.

Fina detaljer som soljalusi i bakrutan och snobbringar på fälgarna, hör till och medföljer bilen.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1965/1965 
  • Första registreringsdatum
    1965-01-08 
  • Avläst mätarställning
    37 060 km 
  • Kw / hk
    25 / 34 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg/Galon 
  • Färg
    Blå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och går fint i motor och växellåda. Vid lugn provkörning ger vagnen ett trevligt och stabilt intryck. Vid senaste besiktning i maj 2022 fick den påpekande på att, vänster inre styrled, var glapp.

    Det finns två mindre rostangrepp, ett vid batteri ner mot golv och ett vid huvudbromscylinder. Bör undersökas och repareras. I övrigt inga synliga skador, bilen är inte kontrollerad på lyft.

    Tutan manövreras via extra knapp på instrumentbrädan.

  • Skick interiör:

    Originalklädsel i patinerat skick men huvudsakligen hel och fin. Innertaket har ett par hål. Slitage vid sidomatta på förarsidan. Ej original skyddsmattor på golv.

  • Skick exteriör:

    Omlackerad för ca 20 år sedan, en lack som fortfarande är i fint skick, om än med lite smårepor och märken. Det finns även en "jäsning" och sprickor vid vänster sidoplåt fram, mot skärmen, bör undersökas. Krom och glas i fint skick, någon liten bula och repa. Nya Michelin XZX däck i maj 2021.

  • Skick helhet:

    En i stora delar originalvagn som har servats och underhållits väl genom åren. Det finns detaljer att åtgärda men på det hela taget, en trivsam och ärlig klassiker.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2022-07-18
Ursprungsbesiktning: 1965-01-08 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1965-01-08
Senast godkända besiktning: 2016-08-22
Besiktigad tom: 2022-05-30 (KBES )
Årsskatt: Skattebefriad
Körförbud: Ja
Antal ägare: 13

Fakta om modellen

Det finns spaltmil skrivna om och kring historiken av VW Typ 1, vår kära Bubbla. Vi har följt den från projektets start under 30-talet, hur engelska soldater drog igång verksamheten efter andra världskriget och hur de första vagnarna letade sig till Sverige och Scania Vabis 1948. Sakta men säkert blev den en succés här och världen över.

För varje år gjordes större och/eller mindre förändringar men hela tiden förädlades modellen. Allt efter tekniska- och marknadsmässiga möjligheter och krav. Vi hoppar fram till årsmodell 1965 och föremålet för denna auktion. Till det året blev vindrutan något välvd och större, även sidorutor och bakruta gjordes större, varpå sikten runtom blev bättre och kupén ljusare och modernare. Det blev även bekvämare säten men med lite tunnare rygg, för bättre benutrymme för de i baksätet. Bromsarna förbättrades och ett antal knappar och vred förändrades bl.a. till varmluftsreglering, motorluckan och ventilationsrutorna. En Bubbla var ständigt en lätt moderniserad Retrovagn och just modellåret 1965 hade den ett ben i det som varit och ett ben i det som komma skulle, när de i mitten av pop-decenniet rusade ur 50-talet och in i 70-talet.

Totalt tillverkades enligt uppgift 21.429.490 vagnar av Typ 1 under 68 år, världen över.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Åkersberga

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-04-13.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG