Visa alla bilder
Visa film

Alfa Romeo 1750 GTV — 1970

En mycket trevlig 1750 GTV i lätt racingstuk men en fin mix av original och klassiska Alfa attribut och uppdateringar.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En snygg klassisk +50 åring med mycket attityd och fart i design, teknik och prestanda."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
226 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15432
STUREFORS
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Alfa Romeo 1750 GTV?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En snygg klassisk +50 åring med mycket attityd och fart i design, teknik och prestanda."

Beskrivning

En fin svensksåld "överlevare" som hade täta ägarbyten första halvan av resan men bara tre stycken entusiastiska ägare sedan 1991, varav den senaste i drygt tio år. En hel del arbeten har gjorts under resans gång. Nuvarande ägare, som är helikoptekniker och racingintresserad, har lagt energi och möda på det mekaniska. Samtidigt skäms inte det övriga för sig, tvärt om. Hela vagnen är i ett trevligt och fartfyllt skick, såsom en Alfa Romeo från skarven av 60/70-tal skall vara. Redan då med femväxlad låda och skivbromsar runt om. Här i det populära 1750 utförandet ser och upplever man en Italiensk klassiker i sportig kostym.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1970/1970 
  • Första registreringsdatum
    1970-12-11 
  • Avläst mätarställning
    72100 km 
  • Kw / hk
    87 / 118 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl, mörkröd 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    En pigg krabat med fint driv i motor med sina dubbla Weber. Motor urtagen av senaste ägare, då fick den ny kylare samt nya motorfästen och funktionskontroll av oljetråg mm. I övrigt olika funktionstester och löpande genomgång av detaljer genom åren.

    Bra väghållning (Koni), styrning lätt och precis. Växlar smidigt, något missljud vid nedtryckt koppling, urtrampningslager? Byttes senast för ca tio år sedan.

    Golvet fram och bak är bytta, balk och domkraftfästen fram reparerade samt ordentligt rostskyddad (2000). Efter det omhändertagen och lite körd, varför underrede fortfarande är bra. Nya bromsrör i koppar samt bromsar genomgångna och välfungerande. Band till bakaxel i sämre skick, nya medföljer. Avgassystem i bra skick men bakre ljuddämpare bör bytas på sikt.

    Värmepaketet har varit uttaget, kontroll av fläktmotor och lager och byte av värmeventilen. Nu tät och väl fungerande.

  • Skick interiör:

    Instrumentering, ratt och innertak är original och i milt patinerat fint originalskick, tempmätare något instabil. Inredning såsom stolar och dörrsidor är omklädda och inte i original utförande men i bra funktionellt skick, spricka i förarstol.

    Vindljud vid sidofönster. Nya lister och injustering av dörrar trolig åtgärd för att få bukt med detta.

  • Skick exteriör:

    Bilen blev omlackerad i original kulör för många år sedan, fortfarande blank. Det finns små sprutspackelblåsor (vanligt 80/90-tal) men de har inte blivit värre på senare år. Begynnande mindre jäsningar, kring dörrhandtag förarsida, vid tanklock, framskärmar samt emblem baklucka, lev med det eller åtgärda. Glas och blankt i bra skick. Stötfångare inte monterade men medföljer, de behöver åtgärdas. Fina Momofälgar och däck.

  • Skick helhet:

    En trevlig vagn som utstrålar Grand Turismo och längtan till slingriga landsvägar. Mycket är gjort genom åren men det finns saker att leva med eller förädla, original eller race? Oavsett detta, är det härlig vagn, i en klassisk modell från en av de stora sportbilsfabrikanterna.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2022-03-26
Ursprungsbesiktning: 1970-12-11 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1970-12-11
Senast godkända besiktning: 2019-10-17
Besiktnignsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 17

Fakta om modellen

Alfa-Romeo är ju som bekant ett klassiskt Italienskt bilmärke, som var igång redan 1910 i Milano. Idag har de huvudkontor i Turin och ingår i koncernen Stellantis.

Märket har genom åren haft en brokig historia, trots detta har de lanserat mängder av klassiska bilar, inte minst med sportiga ambitioner och attribut.

Kärt barn har många namn men först ut av de sk. Bertone Coupérna var Giulia TI 1962. Ett antal versioner och uppgraderingar ser dagens ljus i mitten av 60-talet och vagnarna tas emot av entusiastiska ägare.

På Brysselmässan i januari 1968 presenteras så modell 1750 GT Veloce. På utsidan modifierad front, nu utan osthyveln, dubbla strålkastare, hydraulisk koppling, bättre bromsar, nytt kylsystem samt krängningshämmare bak. På insidan en ny inredning, nya stolar samt mittkonsol och instrumentpanel.

På Turinsalongen 1969 uppdateras 1750 GTV med hängande pedaler, tvåkrets bromssystem och nytt bromsservo. Det blir dessutom nya stötfångare med horn, nya inbyggda blinkers fram, runda sidoblinkers samt en uppdaterad inredning.

Till årsmodell 1972 kom så en ny 2000 GTV version. Så 1750 GTV hade en relativt kort tillverkningsperiod 1968-1971. Många hyllar just den versionen, i skarven av 60/70-tal, där mkt av ursprunget fanns kvar i utseende men med nyare och bättre teknik. Oavsett, så var den Bertoneritade Coupén mellan 1962 och 1976 en succés med drygt 200.000 tillverkade exemplar. Hyllad då och hyllad nu.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sturefors

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2022-11-24.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG