Visa alla bilder

Chevrolet 4-door sedan Series AC — 1929

Spännande projektbil som är extra intressant då den är utrustad med rak 6-cylindriga toppventilsmotor. Dåtidens top-of-the-art.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"För nutida bilentusiaster är detta något av en bortglömd modell ur bilhistorien. Den här vagnen behöver renovering. Den verkar ha större potential än första anblicken avslöjar. Att sätena är färdigställda är en stor fördel. En nackdel är att vissa delar kan saknas. Sammantaget ett tillfälle att köpa en påbörjad 1930-talsbil till rimligt pris."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
25 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16589
HÖRNEÅ/HÖRNEFORS
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Chevrolet 4-door sedan Series AC?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"För nutida bilentusiaster är detta något av en bortglömd modell ur bilhistorien. Den här vagnen behöver renovering. Den verkar ha större potential än första anblicken avslöjar. Att sätena är färdigställda är en stor fördel. En nackdel är att vissa delar kan saknas. Sammantaget ett tillfälle att köpa en påbörjad 1930-talsbil till rimligt pris."

Beskrivning

Vagnen är en projektbil som förvarats inomhus sedan 1970-talet. Den är extra intressant då den är utrustad med rak sexcylindrig toppventilsmotor. Detta var en nyhet 1929. De flesta konkurrenterna hade vid tiden fortfarande sidventilsmotorer i bilarna. Det påstås att chevamotorn var en bidragande orsak till konkurrenten Fords satsning på en V8 motor.

Den nu aktuella vagnen registrerades in första gången i Sverige den 10 juni 1929, då med regnummer Y4847. Av allt att döma stod bilen avställd under andra världskriget på grund av bensinransonering. Nästa notering i pappren är att bilen bytt län och

den 14 december fredsåret 1945 lät dåvarande ägaren, Linjearbetare Ragnar Svensson registrera in den och bilen tilldelades länsnummer AC6907.

1977 köptes bilen av en veteranbilsintresserad lastbilschaufför. Målet var en renovering som skulle leda till ett bra originalutseende. Under årens lopp besöktes veteranbilsmarknader och bilskrotar i jakten på rätt delar. Man har låtit klä om sätena med ny plysch i den rätta färgen. Man har kromat om stötfångare och lamphus, fått tag på ny gummimatta och andra extra delar. Bilens är delvis demonterad. Karossen har förhållandevis frisk trästomme och karossplåten har någon gång slipats ren och grundmålats. Ägaren har nu gått ur tiden och bilen säljs av dödsboet. Bilen blev aldrig överflyttad till nya bilregistret vid mitten av 1970-talet. Den behöver därför registreringsbesiktas när renoveringen är färdig. Bilen har fortfarande det gamla länsnumret. Gammalt registreringsbevis finns och medföljer för ursprungskontroll vid registreringsbesiktning.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1929 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
     
  • Kw / hk
     
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Röd plysch 
  • Färg
     

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Utrustad med rak sexcylindrig toppventilsmotor på 3,2 liter med uppgiven effekt på 46hk. 3-växlad låda. Vi känner inte till skicket på motor och transmission. Motorn går att vrida runt för handkraft. (Vi har provat)

  • Skick interiör:

    Nyklädda plyschsäten i rätt färg medföljer. Innertak saknas. Instrumentering finns löst och medföljer, se bild. Själva Instrumentbrädan finns också löst, se bild.

  • Skick exteriör:

    Yttertaket i så kallad pegamoid saknas. Karossens stomme är uppbyggd av trä, påklädd med yttre plåtpaneler. Karossens plåt har delvis slipats ner för många år sedan och grundmålats. Det har återkommit en del ytrost. Trästommen verkar ha klarat sig relativt bra. Medföljer en del demonterade delar. Till exempel 4 extra skärmar.

  • Skick helhet:

    En farfarsbil som stått länge och utstrålar känslan av ladufynd. Passande för renovering eller kreativt bilbyggande. Syna bilderna noga för att få en överblick.

Fakta om modellen

Chevrolet Series AC International började tillverkas 1929 för att ersätta föregångaren Series AB National. Den stora nyheten 1929 var den raka 6-cylindriga toppventilsmotorn.

Annonserad som "A Six for the price of a Four" var priset nu bara 10 dollar extra för att få en sexa under motorhuven mot vad

den utgående fyrcylindriga Series AB kostat.

Förutom den 4-dörrars sedanen tillverkades serie AC även som Coupé, Roadster och Tourer.

Totalt tillverkades 1 328 605 exemplar av serie AC.

1930 kom efterföljaren Chevrolet Series AD Universal.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Hörneå/Hörnefors

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-11-23.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG