Visa alla bilder

Citroën B15 Motor — 1939?

Mer eller mindre unik förkrigsmotor med omvänd rotationsriktning för sexcylindriga Citroën B15.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Passa på, man vet aldrig när tillfälle dyker upp igen."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
500SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16576
HORNDAL
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Citroën B15 Motor?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Passa på, man vet aldrig när tillfälle dyker upp igen."

Beskrivning

Denna mycket ovanliga motor är en Citroen B15 Six G med motor-nr 2601, den första motorn har nr 1834 så detta borde vara nr 767 i ordningen och byggd första produktionsåret 1939, några testmotorer byggdes 1938. De första serietillverkade bilarna byggdes 1939, c:a 2 300 st. Troligen var det bara 30 st under 1940 pga av kriget. 1946 tillverkades 202 st och -47 49 st av G-typen. Den första motorn av G-typ konstruerades också för den kommande HY lastbilen. I och med att den skulle ha bakvänd motor tvärs emot Traction Avant bilarna så vändes rotations riktningen på G-motorerna och en större växellåda konstruerades. Motorpaketet monterades i den kommande B15 när testerna av V8 bilen B22 avslutades. Motorn fick inte plats i HY bilen så den fick nöja sig med en B11 motor. Detta betydde att de få tidiga B15 bilarna fick omvänd rotationsriktning vilket inte var populärt bland bilägarna som helt plötsligt fick ta i med startveven åt fel håll. Efter kriget vändes motorn åt rätt håll och en ny växellåda fick tillverkas eftersom G-motorns inte passade med den rotations riktningen. Det går inte att kombinera en G-motor med en D-låda och vise versa men det går att få i en komplett G-motor i en efterkrigsbil om växellådan finns på plats. Detta motorpaket är oerhört ovanligt och eftertraktat. Hela enheten kommer från en bil som skrotades i Stockholm tidigt 1960-tal då den inte klarade den statliga bilbesiktningen. Motorn går inte runt och en bit på en kåpa är borta. Förmodligen har den inte snurrat så många varv med tanke på stillestånd under kriget. Vi vet inget om skicket på vare sig motor eller växellåda men hitta ett till renoveringsbjekt är nog nästintill omöjligt enligt Citroen kunniga

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1939? 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
     
  • Kw / hk
     
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
     
  • Färg
     

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn går inte att dra runt. Vi vet inget om skicket på vare sig motor eller växellåda.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Horndal

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-11-23.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG