Visa alla bilder
Visa film

Volkswagen 1303S Rally Fia Godkänd — 1974

FIA-godkänd som historiskt rallybil. Appendix-K, sedan 2019 och härefter uppdaterad med nybyggd växellåda och motor från Sveriges främsta VW-motor-byggare. Ej tävlingskörd efter detta.

Mikael Johnn
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En av landets bästa rallybubblor. Körklar med bästa tekniska skick och godkännanden."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
170 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16651
ALLERUM
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volkswagen 1303S Rally Fia Godkänd?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mikael Johnn
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En av landets bästa rallybubblor. Körklar med bästa tekniska skick och godkännanden."

Beskrivning

Denna bil var fram till 2015 en privatbil i Norrland, i Strömsund, och hade då bara gått 10966 mil. Bilen var särskilt lämplig att bygga om till rallybil eftersom den inte var sliten och inte hade några rostskador. Hösten 2015 såldes bilen till en rallybils expert/samlare i Munka Ljungby som lät bygga om den och körde sedan ett antal regularity tävlingar fram till 2018. Bland annat deltog bilen i Midnattssolsrallyt under denna tid. Våren 2019 fick bilen en genomgång av Svenska bilsportförbundets besiktningsman, Per Karlsson, och blev sedan FIA-godkänd 2019-06-25 som historiskt korrekt rallybil, appendix K. Härefter såldes den hösten 2020 såldes till nuvarande ägare, Johannes Persson på JP-Motorsport i Helsingborg. Johannes som i VW-kretsar är känd som Sveriges bästa motorbyggare, var sugen på att börja köra historiska rallyn och valde denna bil då den var i ovanligt bra skick och kändes väldigt stabil och fast på vägen. Även bromsarna var bättre än vanligt. Johannes gillar dock att skruva och kunde inte hålla sig från att bygga en ny växellåda, med finska drev (högsta kvalitét), med hög 1:a och tätt mellan växlarna på resten. Även motorn fick bli ny, när han ända var igång. Ett original 1600-block, allt nytt med de bästa delarna och slipat, balanserat, bromsat och justerat. Till detta monterades nya IDF48:or förgasare och torrsumpssmörjning med tank i vänster bakskärm. Med det nya rostfria avgassystemet bromsades bilen till 150 hkr. Johannes upplyste också om att med ett annat avgassystem får man ut 15 hkr till.

Bilen har skivbromsar fram, av originaltyp och Bilstein stötdämpare, Fälgar och däck är helt nya. Bilen är efter färdigställandet bara provkörd, bromsad och justerad. Byggkostnaden för motorn är 220.000 kr, varav mer än hälften är inköpskostnader för endast delarna.

Johannes väljer nu, efter tre år att sälja bilen då andra intressen i familjen tar mer tid.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1974/1974 
  • Första registreringsdatum
    1974-06-20 
  • Avläst mätarställning
    11066 km 
  • Kw / hk
    65 / 88 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    tyg o galon 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bästa tekniska skick. Bilen känns väldigt stabil och fast på vägen. Mycket bra bromsar och växellåda. Otroligt rapp motor. Allt genomgånget och injusterat av en av Sveriges främsta VW-bubbla-experter. I bilregistret är motorstyrkan ändrad/godkänd från 50 till 88 hkr.

  • Skick interiör:

    Normalt skick. Rejäl störtbåge, original instrumentbräda och dörrsidor. Sportstolar och fyrpunktsbälten. Allt FIA-godkänt.

  • Skick exteriör:

    Hel och fin i kaross och underrede. Inga spår att krockskador. Lite tunt med förg på undersida av bottenplattan, efter körning på grusvägar. Inga rostskador, men lite ytrost undertill. Omlackad i röd originallik kulör, utan att rutor tagits ur. Tjockt med lack men tyvärr lite siliconprickar i lacken uppepå. Inget som stör, då detta är en rallybil.

  • Skick helhet:

    Bästa helhetsintryck. Bilen går jättefint. Lättkörd, med grym acceleration och bra väghållning. Man sitter perfekt och bilen ligger stabilt på vägen och bromsar som ingen annan 1303.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2018-10-11
Ursprungsbesiktning: 1973-11-16 (typbes) (Ombes:20200227)
Datum i trafik första gången: 1974-06-20
Senast godkända besiktning: 2020-02-27
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 11

Ägarens kommentar

Denna bil var fram till 2015 en privatbil i Norrland, i Strömsund, och hade då bara gått 10966 mil. Bilen var särskilt lämplig att bygga om till rallybil eftersom den inte var sliten och inte hade några rostskador. Hösten 2015 såldes bilen till en rallybils expert/samlare i Munka Ljungby som lät bygga om den och körde sedan ett antal regularity tävlingar fram till 2018. Bland annat deltog bilen i Midnattssolsrallyt under denna tid. Våren 2019 fick bilen en genomgång av Svenska bilsportförbundets besiktningsman, Per Karlsson, och blev sedan FIA-godkänd 2019-06-25 som historiskt korrekt rallybil, appendix K. Härefter såldes den hösten 2020 såldes till nuvarande ägare, Johannes Persson på JP-Motorsport i Helsingborg. Johannes som i VW-kretsar är känd som Sveriges bästa motorbyggare, var sugen på att börja köra historiska rallyn och valde denna bil då den var i ovanligt bra skick och kändes väldigt stabil och fast på vägen. Även bromsarna var bättre än vanligt. Johannes gillar dock att skruva och kunde inte hålla sig från att bygga en ny växellåda, med finska drev (högsta kvalitét), med hög 1:a och tätt mellan växlarna på resten. Även motorn fick bli ny, när han ända var igång. Ett original 1600-block, allt nytt med de bästa delarna och slipat, balanserat, bromsat och justerat. Till detta monterades nya IDF48:or förgasare och torrsumpssmörjning med tank i vänster bakskärm. Med det nya rostfria avgassystemet bromsades bilen till 150 hkr. Johannes upplyste också om att med ett annat avgassystem får man ut 15 hkr till. Bilen har skivbromsar fram, av originaltyp och Bilstein stötdämpare, Fälgar och däck är helt nya. Bilen är efter färdigställandet bara provkörd, bromsad och justerad. Byggkostnaden för motorn är 220.000 kr, varav mer än hälften är inköpskostnader för endast delarna. Johannes väljer nu, efter tre år att sälja bilen då andra intressen i familjen tar mer tid.

Fakta om modellen

1303 var toppmodellen i VW Typ 1, Bubblans, utveckling från 1930-talet, fram tills produktionen upphörde i Mexico 2003. Då hade det byggts 25 miljoner Bubblor i fabriker på flera ställen runtom i världen. 1303-modellen, med välvd framruta byggdes dock bara i Tyskland, från 1972 till sommaren 1975. Sedan fortsatte Karman men 1303-cabriolteter några år till. 1303 var uppdaterad både utseendemässigt och tekniskt så att den skulle kunnat byggas och säljas ända in på 1980-talet, men produktionen upphörde 1975, för att ge plats för den nya småbilen, Golfen som kom 1974 och snabbt blev mycket populär och behövde produktionskapacitet i fabriken. 1303 är den mest bekväma, vassaste och trevliga Bubbla-modellen att köra och därför också den bästa som rallybil.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Allerum

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Mikael Johnn

mikael.johnn@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-12-07.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG