Visa alla bilder
Visa film

Mercedes-Benz 220 B cabriolet — 1952

Exklusiv femtiotalare med en svensk historik och en återuppståndelse på sextiotalet. Målmedvetet finrenoverad under en minst sagt lång tid och med en särskild omtanke om orginalitet och detaljer.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Henrik Landén
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Noggrant, envist och kompromisslöst renoverad med ett gediget hantverk och en tydligt uttalad vilja om att INTE bli en av de där tappade sugarna."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
675 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16484
TINGSRYD
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Mercedes-Benz 220 B cabriolet?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Henrik Landén
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Noggrant, envist och kompromisslöst renoverad med ett gediget hantverk och en tydligt uttalad vilja om att INTE bli en av de där tappade sugarna."

Beskrivning

Bilen har en svensk historik som ny, men avfördes från registret någon gång på sextiotalet. Den återuppstod 1969 med vitala delar från olika besläktade Mercedesbilar, bland annat en 170 b cabriolet som delade delar av karossen med 220 b. Den nuvarande ägaren köpte den redan 1976 med en ambition och tanke att renovera Mercan under ett par år. Oförutsedda hinder, medvetna val och svåra valmöjligheter under åren gjorde att det dröjde 45 år och ända fram till 2021 innan den var körklar igen. Renoveringsäventyret har tagit lång tid, men har varit en del av ett liv, en social gåva och en garageglädje. För det mesta. Karossrenoverad från grunden, och det var den delen av renoveringen som hade längst startsträcka. Det handlade förstås om tid och annat, men främst om hantverket, någon som behärskade hantverket. Efter blästring och undersökning av bilen upptäckte ägaren att här hade det lappats och lagats inte bara en gång. Hela det gamla bagagerumsgolvet hänger utskuret på väggen och där kan man se flera plåtar över varandra, ett popnitat lock från en kaffeburk och allmänt dåliga svetspunkter. Just det här är det ett bra exempel på hantverket och noggrannheten, hur delar av den nya plåten i golvet har pressats till en exakt passform. Idag kan ägaren peka på mängder av detaljer och lösningar som inte syns, men som han är påtagligt stolt över att ha genomfört allt med rätt originaltänk och utan genvägar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1952/1952 
  • Första registreringsdatum
    1969-09-22 
  • Avläst mätarställning
    54 530 km 
  • Kw / hk
    59 / 80 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Mörkgrön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn vrider igång lätt med ett extra starkt Optima 6V batteri och det är lätt att förundras över det på något sätt moderna sexcylindriga ljudet från maskinen. Det är ju ändå ett tidigt femtiotal det handlar om. Just motorn renoverades ganska tidigt i processen av ägaren själv. Växelmanövreringen har någon på femtio- eller sextiotalet byggt om från rattväxel till en mer lättmanövrerad golvväxel. En vanlig konvertering på modellen och på den tiden.

  • Skick interiör:

    Vacker och inbjudande skinnklädsel i behandlat originalskick tillsammans med sköna mattor och fina detaljer att vila ögonen på; krom, trä och snygga instrument. Originalradion fungerar, men stationerna som går att få in är både obskyra och svåra. Roligare då med en 3,5 mm telekabel som möjliggör uppspelning från din telefon eller annan enhet med ljudet från originalhögtalaren under instrumentpanelen.

  • Skick exteriör:

    Lack, krom, glas och inte minst suffletten är i ett detaljerat exemplariskt skick. Inte minst den senare, här har ägaren lagt ett extra fint jobb med kromlisterna – det finns inga synliga skruvskallar eller andra fästelement.

  • Skick helhet:

    Idag är en sådan här bil i det här skicket en vacker form och en slags konstinstallation på hjul. Men också en bil i ett användbart skick för både utfärder, långfärder och irrfärder; den är redo för att brukas och inte bara till bilträffar på kortdistans.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2021-05-27
Ursprungsbesiktning: 1969-09-22 (regbes) (Ombes:19740723)
Datum i trafik första gången: 1969-09-22
Senast godkända besiktning: 2021-06-15
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Nej
Körförbud: Nej
Antal ägare: 4

Ägarens kommentar

"Läs gärna reportaget i Mercedesklubbens tidning, läsbara bilder finns i flödet".

Fakta om modellen

220 B W187 var egentligen en 170 b med den nya sexcylindriga motorn och en annorlunda kaross. Utvecklingen av den nya motorn låg långt före utvecklingen den nya 220 S, det som så småningom blev det som kallas Ponton-karossen, besläktad med den mindre och i Sverige inte så fint kallade bull-Mercan.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Tingsryd

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 0705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-11-09.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG