Visa alla bilder
Visa film

BSA Goldstar 350cc — 1957

Helrenoverad klassisk original BSA Goldstar. I det närmaste nyskick, nuvarande ägare en verklig BSA-entusiast.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Startar på första kicken! Totalrenoverad av BSA-entusiast. Troligtvis är detta den enda BSA Gold Star 350 i Sverige med den stora "racing"-cylindern."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
Mäklas info_outline
Objektet är sålt efter förhandling eller förhandling pågår
OBJEKTNR
LAGERORT
12543
OLOFSTORP
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande BSA Goldstar?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Startar på första kicken! Totalrenoverad av BSA-entusiast. Troligtvis är detta den enda BSA Gold Star 350 i Sverige med den stora "racing"-cylindern."

Beskrivning

Ursprunglingen importerad från Java, Indonesien, av motorcykelsamlare från Borås i slutet av 1990-talet. Nuvarande ägaren köpte motorcykeln 1993 och påbörjade en lång och detaljerad renovering. Som äkta BSA-entusiast avändes endast enbart originaldelar.
Motorn är helt nybyggd enligt BSA standard enligt Shooting Star 441cc men nu på 400 kubikcentinmeter.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1957/1957 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
    12978 kn 
  • Kw / hk
     
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
     
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar direkt, mycket enkelt. Helt nybyggd motor och växellåda.

  • Skick interiör:

    Oklanderligt proffsigt utförd renoverad. Bättre än i nyskick.

  • Skick exteriör:

    Helrenoverad ram, nylackerad, alla detaljer med nytt krom och i originalskick.

  • Skick helhet:

    Den här underbara engelska motorcykeln är i prima utställningsskick, bättre än nyskick. Passa på att njuta motorcykelåkning precis som den ska vara!

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1995-05-19 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1995-05-17 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1995-05-19
Besiktigad tom: - 2014-04-30
Senast godkända besiktning: 2012-04-14
Körförbud: Ja
Skattebefriad: Ja
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

Gold Star är en motorcykel tillverkad av BSA 1938 till 1963. De hade 350 cc och 500 cc encylindriga fyrtakts motorer, kända för att vara bland de snabbaste cyklarna på 1950-talet.
Genom att vara handbyggd och med många tillgängliga prestandaändringar rullade varje motorcykel ut från fabriken med dokumenterade testresultat för dynamometer, vilket tillät ägaren att se hästkraftsantalet exakt.
1954 ville BSA vinna det prestigefyllda Daytona 200-loppet. Under 1950-talet kördes loppet delvis på asfalt och delvis på stranden vid Daytona. Loppet vanns en av Shooting Star medan Gold Star kom på tredje plats. En replika av Gold Star erbjöds för allmänheten. Specifikationen inkluderade stel ram, som sparade 50 kg jämfört med den svängande ramen. Motormodifieringar inkluderade 350cc bearbetad till 500cc-dimensioner och utrustad med en stor inloppsventil. Motorn utvecklade 44 hk. Modellen erbjöds också under följande år. [5]
En fullfjädrad version, känd av fabriken som "USA Short Circuit", producerades 1956 och 1957.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning

För visning av fordonet kontakta handläggare Shaun Major

Mail: shaun.major@bilwebauctions.se
Telefon: +46 709 72 40 07

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Shaun Major på telefon +46 709 72 40 07 eller maila till shaun.major@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast fredagen den 3:e april 2020.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG