Visa alla bilder
Visa film

Citroën 2CV — 1989

Fransk kultbil som väcker mycket uppmärksamhet

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En omhändertagen originalbil med endast 5 ägare."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
67 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16359
VALBO
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Citroën 2CV ?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En omhändertagen originalbil med endast 5 ägare."

Beskrivning

Detta är en mycket sent tillverkad Citroën 2CV. Trots detta finns det fler likheter än olikheter med dess förfäder från 1950-talet. Den har en tvåcylindrig boxermotor på 602cc som utvecklar 29 hästkrafter. Detta trots att en direkt översättning av 2CV betyder två hästar på franska. Men i detta fall kommer namnet sig av att den hade motsvarande två franska skattehästkrafter. Kraften räcker gott och väl till för denna lätta bil som med sin mjuka fjädring lutar oroväckande för en ovan 2CV-pilot. För den invigde är detta en stor del av charmen med dessa vagnar. Fjädringen sväljer även vägens ojämnheter på ett bekvämt sätt. En "sleeping policeman" på svenska fartgupp, får nog ta och resa på sig för att det ska påverka fransosen nämnvärt. Detta är även en modell för friluftsmänniskan som med enkla medel kan ta sig fram på oländiga vägar. Det finns flera möjligheter att öppna upp för att både se och känna av naturen och dess dofter. Man kan bland annat rulla tillbaka taket ända bak till bakluckans infästning.

Denna modellserie är kända för sin körglädje och enkelhet. Utrustningen är sparsam. Den är extrautrustad med bl.a. 12-voltsuttag för telefonladdning samt extra kylslinga på bränsleledningen för att slippa ånglås då den moderna bensinen med mycket sprit i är så flyktig och lätt förångas vid hög värme.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1989/1989 
  • Första registreringsdatum
    1988-09-06 
  • Avläst mätarställning
    9859 km 
  • Kw / hk
    21 / 29 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn startar lätt och går bra. Lättväxlad. Dubbelt 12-voltsuttag.

  • Skick interiör:

    Tyget på främre stolarna är något löst. Interiören är i grunden i ett bra skick men den skulle må bra av en rekond.

  • Skick exteriör:

    Suffletten är i bra skick. En lack med en del färgförbättringar under vindruta och nedre del av höger bakskärm. Det finns stenskott i vindrutan. Bakre stötfångaren något bucklig.

  • Skick helhet:

    En 2CV i ett bra bruksskick. Körklar entusiastbil.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2022-06-10
Ursprungsbesiktning: 1988-09-05 (regbes) (Ombes:20160427)
Datum i trafik första gången: 1988-09-06
Senast godkända besiktning: 2022-06-10
Besiktigad tom: 2024-06-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 5

Fakta om modellen

Pierre Boulanger hade konstruerat prototyper till en lätt bil strax före andra världskriget. Idén var att skapa en så enkel bil som möjligt då fattiga jordbrukare skulle ha råd att skaffa en för att transportera sina varor till marknaderna och att kunna utföra service själva med enkla verktyg. Citroën 2CV var med tidens mått mätt en rymlig, bekväm och mycket bränslesnål bil som hade god framkomlighet och driftsäkerhet. Allt annat prioriterades bort. Den ingenjörstekniska nivån var extremt hög och bilen är att betrakta som oerhört avancerad trots sin utstuderade enkelhet.

Modellen har en tvåcylindrig luftkyld boxermotor med framhjulsdrift via en fyrväxlad helsynkroniserad växellåda med centrifugalkoppling som tillval. Växelspaken var av så kallad paraplykryckemodell och karossen kunde enkelt demonteras utan verktyg. Ampèremätare och hastighetsmätare var de enda instrument som fanns och bränslet mättes med sticka. Vindrutetorkarna drevs av hastighetsmätarwiren. Det som inte ansågs vara nödvändigt tillämpades inte heller på bilen. Stötdämparna utgjordes av outslitliga kontraviktsdämpare istället för vanliga hydrauliska dämpare som måste bytas. Fram och bakfjädring var sammankopplade med ett gemensamt fjäderpaket per sida längs trösklarna. Det fick samtidigt den effekten att om framhjulet körde ner i en grop så fjädrade bakhjulet ner på samma sida och dämpade stöten och omvänt om man körde upp på till exempel en trottoarkant. Det gav också en viss krängningshämmande effekt. Fjädringen påminde därför om det hydrauliska systemet Hydrolastic, även om det här var rent mekaniskt.

Vägegenskaperna var relativt goda fast att bilen hade mjuk fjädring och krängde en hel del. Bärarmarna var nämligen långa och gav lång fjädringsväg. Enligt ett envist rykte var det ett krav när bilen konstruerades att man skulle kunna köra tvärs över en nyplöjd åker iförd hög hatt.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Gävle

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-09-28.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG