Visa alla bilder

Jaguar Saloon MK II 3,8L — 1964

Bra projektbil för den som gillar Jaguar MK II. Känd historik sedan ny med endast 3 brukare. Ett tillfälle att förvärva en MK II tilll rimligt pris.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Här har köparen att välja mellan tvenne ting. Endera riva isär bilen i småbitar och göra en totalrenovering. Eller välja att reparera och få ut den på vägen inom rimlig tid. Själv förordar jag det senare. Man kan plocka på dörren, sätta tillbaka kylare och främre stötfångare. Sedan gå igenom det tekniska, såsom bromsar och motor. Jag skulle tro att med rätt driv är bilen på vägen redan till våren 2024. Sedan kan man förbättra den allt eftersom. Detta beslut är naturligtvis köparens. Bilen är förregistrerad med svenskt regnummer och behöver en registreringsbesiktning när den tas trafik."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
40 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16341
BILLINGSFORS
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Jaguar Saloon MK II?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Här har köparen att välja mellan tvenne ting. Endera riva isär bilen i småbitar och göra en totalrenovering. Eller välja att reparera och få ut den på vägen inom rimlig tid. Själv förordar jag det senare. Man kan plocka på dörren, sätta tillbaka kylare och främre stötfångare. Sedan gå igenom det tekniska, såsom bromsar och motor. Jag skulle tro att med rätt driv är bilen på vägen redan till våren 2024. Sedan kan man förbättra den allt eftersom. Detta beslut är naturligtvis köparens. Bilen är förregistrerad med svenskt regnummer och behöver en registreringsbesiktning när den tas trafik."

Beskrivning

Den här Jaguaren köptes i England 1980 av en svensk entusiast på semester. Han använde den några veckor i England och tog med den hem till Sverige. Jaguarens första ägare var herr John Edward Taylor. Den såldes ny i grevskapet Northumberland, som ligger i nordöstra England vid gränsen mot Skottland. Den har haft 3 engelska ägare och två svenska, men inte använts sedan 1980 när den importerades till Sverige

Den blev förregistrerad i svenska bilregistret 1980-07-14. Planen var att helrenovera bilen till nyskick. Annat kom emellan och 1997 övertogs den av nuvarande ägare med samma vision. Efter att vagnen nu stått 26 år orörd i garaget låter ägaren den gå vidare. Han har renoverat flera klassiska engelska vagnar under åren och inser att den här kommer han inte hinna göra i ordning.

Svensken som importerade bilen började göra lite arbeten på den. Han lät laga upp golvet på vänster sida. Vid svetsarbetet tog det eld i golvmattan och lågorna svedde innertaket vid vänster solskydd. Se bild. Lyckligtvis blev det inga andra skador. Det gick inte att få ut bilen ur det trånga garageutrymmet vid fototillfället. (Beroende på att ägaren har en pågående renovering av en annan engelsk vagn som stod i vägen) Detta kommer att vara ordnat när köparen av Jaguaren hämtar den efter auktionen. Original reservhjul samt domkraft och verktyg medföljer. Även original förarhandbok och engelsk dokumentation där man kan utläsa tidigare ägare medföljer. Mer historik om bilen finner ni under ägarens kommentar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1964 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
    62076 miles 
  • Kw / hk
     
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinnklädsel 
  • Färg
    Gråblå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Utrustad med den åtråvärda 3,8L motorn samt manuell växellåda med overdrive. Bilens motor går att vrida runt med handkraft, så den har inte fastnat. Vi har testat. Motorn har inte varit startad sedan 1980-talet och behöver startservice och översyn efter det långa stillaståendet. Bilen kördes för egen maskin i England och till Sverige 1980. Behöver bromsrenovering och allmän teknisk översyn.

    Kylare, stötfångare, en dörr och mindre detaljer medföljer löst. Se separata bilder.

  • Skick interiör:

    Original skinnklädsel som är hel, men lite torr efter alla år. Vi tror att ett proffs kan smörja in och rekonda lädret så det återfår sin lyster. Innertaket är skadat på vänster c-stolpe, samt vid vänster solskydd. Se bild. Framstolarna har man lossat för att komma åt att reparera golvplåten. Fint och välbevarat trä på instrumentbrädan. Hastighetsmätaren är utbytt mot en graderad i kilometer. Original milesmätare medföljer löst. Se separat bild.

  • Skick exteriör:

    Bilen har en gammal omlackering som är gjord i England före 1980. Lackeringen har ålderstecken såsom mindre repor, någon krackelering samt några små rostblåsor. Finns några mindre rostskador och blåsor nedefter karossen och på dörrarnas nederkant. Inget jättestort. Se bilderna. Vi provade att hänga på vänster framdörr löst vid fotograferingen och den har god passform.

  • Skick helhet:

    En bra projektbil som var svår att göra rättvisa på bilderna i det trånga garaget. Det som är bra är att man inte hunnit skruva isär bilen speciellt mycket. Så den är huvudsakligen orörd. Något som bilrenoverare brukar uppskatta.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 1980-07-17 (Förreg)
Ursprungsbesiktning: -
Datum i trafik första gången: -
Senast godkända besiktning: -
Besiktigad tom: -
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: -

Ägarens kommentar

Bilen hämtades och kördes i England av familjen Liedholm under en kortare vistelse i landet våren 1980. Den lastades därefter i Harwich för vidare transport till Göteborg. Bilen kördes vidare till familjens bostad i Obbola som ligger i trakten av Umeå. Bilen förtullades när den kom till Sverige och alla avgifter betalades, Den fick registreringsnummer KPC723. Detta betyder att bilen måste registreringsbesiktas, men någon ursprungskontroll behöver inte göras då den redan finns i Bilregistret. Familjen flyttade senare till Åsensbruk som ligger i Dalsland och bilen fick givetvis följa med. I familjens villagarage påbörjades en renovering av bilen, men denna renovering avstannade. 1997 fick jag överta den. Bilen har hela tiden sedan den kom till Sverige varit garagerad i varmgarage. Innan bilen ställdes av för 40 år sedan så fungerade den utmärkt. Jag måste tyvärr avyttra den, inte utan sorg, då många andra bil och motorcykel samt husrenoveringar kommit emellan. Tiden räcker helt enkelt inte till. Detta är enligt min uppfattning en av de vackraste 4-dörrars bilar som tillverkats i England.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Billingsfors

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-09-28.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG