Visa alla bilder
Visa film

Alfa Romeo 164 Super 2,0 L V6 Turbo — 1997

En klassiskt italiensk direktörsexpress, i sober och exklusiv förpackning. Fint skick, låga mil och vederhäftig historik.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Välskött vagn i originalutförande med fina fartresurser och vägegenskaper. Allt fungerar väl och provkörningen gav mersmak."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
64 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16370
STOCKHOLM
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Alfa Romeo 164 Super?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Välskött vagn i originalutförande med fina fartresurser och vägegenskaper. Allt fungerar väl och provkörningen gav mersmak."

Beskrivning

Registrerad och såld ny i Tyskland den 22 oktober 1997, där hade den två ägare i Wiesbaden och Koblenz och rullade 19 000 km på fyra år. Därefter importerades den till Sverige i oktober 2001. Här har den haft en ägare 2001-2016, ägare två 2016-2022 och nu ägare nummer tre. Mätarställning 7.663 mil, varav knappt tusen mil de sista 13 åren.

Här har den, förutom normal service och omvårdnad av sina entusiastiska ägare, fått en del nyttiga uppdateringar;

År 2012 fick den en ny turbo, reparation av ABS-enheten, nya handbromsvajrar och fjäderbenslagringar.

År 2017 blev det nya Continentaldäck (rullat 600 mil) samt nya bromsok fram.

År 2020 Kamremsbyte hos Italiensk Bilteknik, då blev det även ny vattenpump, spännrullar och övriga remmar.

År 2023 har det bytts ljuddämpare bak, kylvätsketempsensor NOS. Dessutom en lackbehandling.

Med bilen följer dokumentation från Tyskland och Sverige samt instruktionsböcker mm.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1997/1997 
  • Första registreringsdatum
    2001-10-26 
  • Avläst mätarställning
    76 630 km 
  • Kw / hk
    148 / 201 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Helskinn i grått, tyg mattor 
  • Färg
    Mörk gråblå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt, går lugnt och fint. All manövrering, koppling, växling och bromsverkan smidigt och väl fungerande. Tyst och tight gång och känsla vid körning. Något tickande ljud när motorn synades, möjligen ventiljustering som behövs. Ej kontrollerad på lyft men av det som kunde ses är underredet i fint skick. Finns dock ett påpekande "bra att veta" från Bilprovningen senast om, rostantydan på bakvagnsramen.

  • Skick interiör:

    Inredningen är i mycket fint skick. Såväl framstolar som baksäte är bekväma och skinnet är mjukt och välhållet. Även instrument och bräda samt dörrsidor i oklanderligt skick. Fina tygmattor, skyddsmattor och instegslister. Ratt och reglage likaså. Taket är i fint skick men möjligen börjar det "hänga något" Manöverpanelen till AC ur funktion men ny sladd för uppdatering medföljer. Nyare Stereo.

  • Skick exteriör:

    Fin och blank lackering i original utförande med något stenskott, små repor och något mindre dörruppslag. Vänster bakskärm är troligen omlackerad tidigare. Små lacksläpp vid munstycken för strålkastarspolning. Glas, plast och gummi i likaledes fint skick, fanns dock ett par små stenskott i originalrutan. Fina fälgar och bra däck.

  • Skick helhet:

    Modell 164 har mer än 30 år bakom sig och känns ändå fortfarande som en modern bil. Prestanda, komfort och vägkänsla är i fin balans. Förpackad i Pininfarinas tidlösa design och dessutom i ett mycket fint välbevarat skick, gör att detta är en härlig vägvagn och klassiker.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2023-05-01
Ursprungsbesiktning: 2001-10-22 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2001-10-26 (971022)
Senast godkända besiktning: 2023-08-28
Besiktigad tom: 2024-10-31
Årsskatt: 2413 Kr
Körförbud: Nej
Antal ägare: 3

Fakta om modellen

Alfa Romeo 164 tillverkades som årsmodell 1988-1997. Den byggde på samma chassi som Fiat Croma, Lancia Thema och Saab 9000. Alfas version var formgiven av Pininfarina och blev en säljframgång. Modellen fanns endast som en fyrdörrars sedan men med motorer i olika versioner från bensinfyror om 2,0L till V6 om 3,0L. Dessutom en dieselversion. I Sverige var det primärt Twin Spark-motorerna om fyra cylindrar och 2,0L samt V6:an om 3,0L som såldes. Det var pigga vagnar med mycket fina vägegenskaper. Det togs också fram en mindre V6:a om 2,0 L from 1991 med ett Garrett turboaggregat främst för den Italienska marknaden, där skattelagstiftning var till fördel för bilar med max 2,0L. From 1992, gjordes en ansiktslyftning (tillverkades parallellt med den ursprungliga versionen) och de vagnarna kom att få tilläggsepitetet Super. Då fick man en ny inredning, ny front och nya backspeglar samt uppgraderad belysningsarmatur fram och bak.

Drygt 270.000 exemplar tillverkades.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Stockholm

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-10-12.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG