Visa alla bilder
Visa film

Rolls-Royce Phantom II Gurney Nutting sports saloon — 1934

Klassisk elegans med precisionsmekanik. Denna ståtliga Rolls-Royce med specialbyggd kaross och en historik som sträcker sig genom flera länder erbjuds nu genom oss. Phantom II chassi #135RY med sin originalmotor #QW45 i ett utsökt skick .

Mårten Carlsson
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En värdig representant av 30-talets finaste från Storbritannien. I excellent skick och unik i sitt slag."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
1 100 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16391
NOL
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Rolls-Royce Phantom II Gurney Nutting sports saloon?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mårten Carlsson
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En värdig representant av 30-talets finaste från Storbritannien. I excellent skick och unik i sitt slag."

Beskrivning

Första ägaren var Sir Gordon Richards. Englands och kanske världens mest kända galoppryttare och sedermera manager med eget stall. Enda jockeyn genom tiderna att bli adlad. Den 28:e februari 1934 beställde han denna bil hos H.R Owen - Rolls-Royce legendariska återförsäljare i London. Chassit 135RY försågs med kaross fån Gurney Nutting. Den enda karossen av det här slaget som gjordes och för designen stod A.F McNeil. Den levererades den 23:e juni och var då lackerad enfärgad svart. Sen uppstår en lucka i historiken men i slutet av sextiotalet finns den i James Hall Collection - en privat samling i Johannesburg Sydafrika. Den kom då från Egypten. Ett obekräftat rykte säger att den kan tillhört kung Farouks bilsamling där. Hos James Hall renoverades den i början av 70-talet. Den blev då i svart/rött färgschema och sätena kläddes om. Under tiden här kom den figurera i ett par filminspelningar - som I'm for the Hippopotamus med Terrence Hill och Bud Spencer 1979. Bilen var kvar i familjen Halls ägo fram till 1997. Då såldes den vidare till en David Cohen som tog den till England. Där auktionerades den ut av Sothebys. Vid det laget var den lackerad i gråa nyanser med röda linjer. Nästa anhalt blev Gregor Fisken - racerförare och handlare av exklusiva bilar i London. Nästa gång den byter ägare går färden till Österrike och samlaren Rudolf Dvorak i Strasshof. Före exporten lät bilen lackeras om i England i nuvarande silver/svarta schema. Vid hans bortgång 2014 säljs bilen till Richard Biddulph - Vintage & Prestige Classic Cars i England som låter totalrenovera motorn. Därifrån såldes den sedan till nuvarande ägare i Sverige 2016. Sedan motorn renoverades har körsträckan bara blivit cirka 500 mil. Under sin tid i Sverige har den vunnit flertal priser och figurerat i reportage och artiklar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1934/1934 
  • Första registreringsdatum
    2016-03-24 
  • Avläst mätarställning
    35000 miles 
  • Kw / hk
    89 / 121 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    tyg/skinn 
  • Färg
    Silver/svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motor: rak sexa på 7,7 liter och fyrväxlad låda med synkronisering på trean och fyran. Dubbla tändstift som går på både magnet och batteritändning. Motor helrenoverad 2015. Det är originalmotorn #QW45 som sitter i bilen. För att Rolls-Royce skulle visa hur tysta och vibrationsfria deras motorer var är den monterad stumt i ramen. Och några vibrationer märks inte av. Lättstartad, motor och drivlina går så tyst och mjukt som ett fordon av denna klass skall göra. Bilen försedd med nya däck av korrekt typ, fått ny kylare, nytt avgassystem och nyligen genomgått service. I korthet - tekniskt i toppskick från maskinellt till elektriskt.

  • Skick interiör:

    Interiör med fällbar division mellan förar och passagerarutrymme. Framsoffa omstoppad och omklädd med grått läder av mycket hög kvalitet. Ett skavmärke syns på förarsidans dörrsida.Förutom det i stort sett felfri. Ursprungligen var sätet i svart skinn. Mattor bytta och mycket fina i kvalitet och passform Träarbete, reglage och instrument i mycket gott skick. Fram och bak delas av en höj och sänkbar ruta. Vid renoveringen i Sydafrika kläddes baksäte om i fin mönstrad velour som är tidstypisk. Förutom lite fläckar på armstöd har den hållit sig ypperligt väl genom åren. Träarbete bak utsökt bra likaså askkopparna i bakelit, två dolda askfat finns även i sätets armstöd.

  • Skick exteriör:

    Närmast toppskick. Kaross i aluminium. Lacken mycket fin blank. Lackerades i detta schema c:a 20 år sedan och hållit sig bra sedan dess. Några imperfekter kan ses på torpendens överdel och några blåsor kan synas på bakdelen. Blankdelar, lyktor och hjul i bästa skick. Ekerfälgar med tillhörande kapslar. Svarta hjuldiskar , skadefria i hög finish. Med följer också en extra uppsättning i blankt aluminium som är mer i bruksskick.

  • Skick helhet:

    Ståtlig vagn i utsökt skick. Hög finish och gedigen kvalitet på allt från lack, karosseri och interiör. Har huserats hos entusiaster och samlare som skött bilen med största möjliga omsorg. Grundat på skick och historik finns anledning tro den totala körsträckan på bilen inte varit särskilt lång under åren.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2016-03-24
Ursprungsbesiktning: 2016-03-17 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2016-03-24 (340320)
Senast godkända besiktning: 2016-03-17
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

Rolls-Royce Phantom II 40/50 hp byggdes mellan åren 1929-1935 i 1681 exemplar. Bilarna kom som rent chassi och utomstående karossmakare stod för själva karosseriet. Motorn är en rak sexcylindrig motor på 7,7 liter. Hjulbasen är på 381 centimeter och det största chassi Rolls-Royce hade gjort dittills. Av de 1681 bilarna var 279 av varianten Continental. 135RY är inte det men kom att utrustas med några Continentaldelar som t ex en type F-rattstång med lägre vinkel och annan utväxling på styrningen , samt reservhjul monterat på bakluckan. Gurney Nutting försåg 53 Phantom II med karosser - varav denna sport saloon är en unik 'one-off' design.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Nol

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Mårten Carlsson
+46 734 17 49 90
marten@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-10-12.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG