Visa alla bilder

SAAB 96 V4 — 1969

Fantastisk lågmilare i originalskick, en ägare sedan 1972

Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"En unik bil med få mil och omsorgsfull ägare."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
90 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11912
VÄSTERVIK
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande SAAB 96?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"En unik bil med få mil och omsorgsfull ägare."

Beskrivning

Denna fina Saab köptes av nuvarande ägarfamilj 1972 då frun i huset tog körkort. Den hade då rullat strax under 1000 mil. Sedan användes den som andrabil och kördes inga långsträckor. Bilen har alltid varit garagerad och används sparsamt. Någon gång på 80-talet repade några barn bilen och den lackerades om i originalkulör även bakre stötdämparfäste är lagade en gång. En mycket trevlig originalbil som är ovanlig att hitta i detta fina skick.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1969/1969 
  • Första registreringsdatum
    1968-11-19 
  • Avläst mätarställning
    37130 km 
  • Kw / hk
    48 / 65 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg 
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går fint, inget att klaga på.

  • Skick interiör:

    Fin och hel inredning dock är baksätets ryggstöd solblekt och ett litet hål finns.

  • Skick exteriör:

    Fin i lack några små skav finns och någon liten rostblåsa. Bilen omlackad i originalkulör på 80-talet då några barn hade repat den.

  • Skick helhet:

    En bil som vårdats ömt och är en trevlig representant av Saabs storsäljande modell 96.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2018-05-28
Ursprungsbesiktning: 1968-11-19 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1968-11-19
Besiktigad tom: -
Senast godkända besiktning: 2018-05-29
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Ja
Årsskatt: -
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

Jämfört med föregångaren hade Saab 96 en större och starkare motor, en ny bakdel med större bakruta, ny instrumentpanel, rymligare bagageutrymme och ett rymligare baksäte som gjorde bilen femsitsig. År 1965 skedde en "ansiktslyftning" där bilen fick en modernare front. Man valde också att förlänga fronten för att göra plats för en större motor.

En 1,2-liters rak fyrcylindrig motor började utvecklas, men Saab fick i stället möjlighet att använda den V4-motor från Ford som bland annat återfanns i Taunus 15M). V4:an kom till 1967 års modell och möjliggjorde fortsatt försäljning efter en försäljningskris på grund av den omoderna tvåtaktsmotorn. Tvåtaktsmotorn fanns dock ändå kvar som ett alternativ fram till 1968 då den ersattes helt av V4-motorn. Ett arv från tvåtaktsmotorn var att alla 96:or hade frihjul. Den finessen hade införts för att skydda tvåtaktsmotorerna från skador till följd av motorbromsning Om motorn fortsätter att rotera utan bränsletillförsel får den inte tillräcklig smörjning, eftersom oljan blandas i bensinen. Med V4-motorn var den anledningen att använda frihjul borta, men många förare uppskattade möjligheten att växla utan att behöva trampa ner kopplingspedalen.

Förutom grundutförandet tillverkades även en mer påkostad och sportigare version som främst var avsedd för export: Granturismo 750 (1960-61), Sport (1962-1965) och Monte Carlo 850 (1964-1968).

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning
För visning av fordonet kontakta handläggare Ted Gryth

Mail: ted.gryth@bilwebauctions.se
Telefon: +46 705 65 67 27

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Ted Gryth på telefon +46 705 65 67 27 eller maila till ted.gryth@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast fredagen den 5:e juli. 

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG