Visa alla bilder

Pontiac Ventura 5.7 V8 — 1974

Ovanlig och praktisk 70-talsklassiker med V8 och rattautomat. En hederlig och välskött jänkare som går mycket bra!

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"En lika udda som rar kompaktjänkare. I mycket bra mekaniskt skick!"

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
39 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11730
VÄSTERÅS
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Pontiac Ventura?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"En lika udda som rar kompaktjänkare. I mycket bra mekaniskt skick!"

Beskrivning

En jänkare få sett tidigare. Denna 70-talsklassiker importerades till Sverige redan 1977 av en Pontiacsamlare som hade den i sin ägo fram till sin död, då sonen fick ärva den. Sedan dess har den bara haft ett fåtal ägare – vilket sannolikt också är anledningen till varför den klarat åren så bra.
Sannolikt är den aldrig omlackerad, men har genom åren fått en del bättringar.  Idag har lacken en del skav, smårost och smårost, samt en liten buckla vänster bak. Hundbenen bak och delar av hjulhusen skulle må bra av att bytas. Kromet är mestadels bra, sånär som på främre stötfångaren, men det medföljer en ny.

Inredningen är i bra välhållet originalskick. Baksätet är i mycket gott skick, medan det främre sätet har ett antal sprickor i sittdynan, skador som nu döljs av en bit svart vinyl som limmats på plats.
Denna genuina Pontiac som bara haft ett fåtal ägare fick för några år sedan originalmotorn utbytt mot en aningen vassare 350 Small Block som går mycket bra. Samma gäller den trestegade rattautomaten som är renoverad i nutid, liksom bromsar och handbroms. Mindre läckage av styrservoolja – i övrigt inga läckor, eller behov av olja mellan service.
Idag rullar denna ovanliga fyrdörrars Ventura på klassiska Mags från Appliance men originalfälgar med kapslar medföljer. Samma gäller original luftrenare och mängder med annat smått och gott. Till bilen kommer också original instruktionsbok och mängder med kvitton.

Pontiac Ventura fanns i flera generationer och denna med samma X Body-kaross som Chevrolet Nova kom 1971. Denna lilla kompaktjänkare fanns som tvådörrars coupé, tvådörrars kombicoupé och fyrdörrrars. Idag ytterst sällsynt.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1974/1974 
  • Första registreringsdatum
    1977-05-20 
  • Avläst mätarställning
    426778 km 
  • Kw / hk
    149 / 200 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Grön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Originalets 350-motor bytt mot en annan 350 – enligt rykten från en vassare Le Mans. Går fint och är att lita på. Renoverad trestegs rattautomat. Växlar fint och mjukt. Mindre läckage av styrservoolja – i övrigt inga läckor, eller behov av olja mellan service. Renoverade bromsar och handbroms.

  • Skick interiör:

    Baksätet mer eller mindre som nytt. Fram dras helhetsintrycket ner av den spruckna sittdynan, dold av svart vinyl. Ryggstödet dock mycket fint. Annan hatthylla med dolda högtalare. Dörrsidor i fint skick, vänster fram har en små sprickor runt en skruv. Mattor i gott skick.
    Instrumentbräda och reglage är i gott skick. En liten spricka som inte stör på ovankanten av instrumentbrädan. Komplett inklusive cigarettändaren. Den ena tutknappen på ratten har lossnat, finns dock sparad och medföljer. Bagagerum saknar matta.

  • Skick exteriör:

    Exteriör: Sannolikt aldrig omlackerad, men med vissa partier som är blankare än andra. Hundbenen bak och delar av hjulhusen skulle må bra av att bytas. En del skav, smårost, bättringar samt en liten buckla vänster bak. Absolut inget raggarkört vrak, tvärtom en hederlig och välskött jänkare. Kromet är mestadels bra. Det enskilt mest slitna är främre stötfångaren – men en helt ny följer med i köpet. Den bakre är i bra bruksskick, sånär som på att gummit har släppt något i ytterkant på den ena sidan. Mindre skavmärken på stötfångargummit vänster och höger, fram och bak. Mag-fälgar från Appliance i aluminium. Fräscha och fina men kräver puts för högsta betyg.

  • Skick helhet:

    En jänkare som inte är sönderskruvad. I bra mekaniskt skick, fin inredning sånär som på sittdynan fram och ok lack med en del rost runt de bakre hjulhusen.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2019-03-20
Ursprungsbesiktning: 1977-05-04 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1977-05-20
Besiktigad tom: 2020-05-31
Senast godkända besiktning: 2018-05-26
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Ja
Årsskatt: -
Antal ägare: 7

Ägarens kommentar

Min Ventura verkar vara väldigt ovanlig som fyrdörrarsbil. Jag har letat på nätet men den enda man hittar bilder på är min. Går väldigt bra!

Fakta om modellen

1971 var Pontiac redo för sin nya generation Ventura – i grunden byggd på samma X Body-kaross som Chevrolet Nova. Denna lilla kompaktjänkare tillverkades fram till 1977 och fanns både som tvådörrars coupé, tvådörrars kombicoupé och fyrdörrrars. Bilarna som byggdes vid GM:s fabrik i Van Nuys i Kalifornien gick att få med en rad motoralternativ, både sexa och V8 – med 350:n på 5,7 liter som den största. Likt många andra jänkare sålde den bäst med automat och från 1973 – trestegs Turbo Hydra-Matic.
Denna generation Ventura fanns genom åren med en rad utrustningspaket – varav GTO var det klart häftigaste med fyrportsförgasare, Shaker hood-scoop, tuffa dekaler och Rallye Wheels. 1975 kom Ventura SJ – med ny taklinje och bättre hjulupphängning från Firebird.
Ventura tillverkades fram till 1977 och genom åren gjordes en del mindre yttre moderniseringar – bland annat ny grill och andra bakljus inför modellåret 1976.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning hos Björkmans Bil Tunbytorp i Västerås enligt nedan:
- Fredagen den 3:e maj kl.10:00 till 17:00
- Lördagen den 4:e maj kl.11:00 till 15:00

Visningsadress: Strömledningsgatan 5, 721 37 Västerås

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till vår kundtjänst på
031 - 933 331 eller maila till info@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast fredagen den 24:e maj. 

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG