Visa alla bilder
Visa film

Volkswagen Karmann Ghia 1200 — 1960

Äldre finrenovering av mycket hög klass som än idag håller jämna steg med det vi kallar för utställningsskick. Två ägare, totalt 15 624 mil varav de senaste 3 000 i det renoverade skicket under 35 år.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Exceptionellt välbevarad efter en lika exceptionellt fin renovering. Den totala körsträckan på 3 000 mil efter renoveringen utslagen på 35 år blir knappt 86 mil per år."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
357 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16261
TINGSRYD
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volkswagen Karmann Ghia?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Exceptionellt välbevarad efter en lika exceptionellt fin renovering. Den totala körsträckan på 3 000 mil efter renoveringen utslagen på 35 år blir knappt 86 mil per år."

Beskrivning

Efter en kortare tid som demo-bil hos Jeppssons Bil AB i Ronneby köpte den nuvarande ägarens frus farbror bilen i februari 1961. Han körde bilen under hela sextiotalet och till början av sjuttiotalet i drygt 12 000 mil. Då var den välanvänd och ställdes undan. Den nuvarande ägaren köpte bilen 1974 och började renovera den ambitiöst och grundligt 1980. 1988 var den klar och var då i samma exemplariska utställningsskick som den är idag. Drygt 3 000 mil har ägaren avverkat på 35 år och han har vårdat bilen mycket noggrant. Det är putsat, helt, rent och blankt överallt; under, inne, på och i motor- och bagageutrymme. Renoveringen utförde han själv under dessa 8 år, det är bara lackering han lämnade bort. Till och med tennspacklingen av karosskarvarna är ett hantverk han behärskade. Senaste och sista besiktningen gjordes 2017-07-05.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1960/1960 
  • Första registreringsdatum
    1960-01-01 
  • Avläst mätarställning
    56 624 km 
  • Kw / hk
    22 / 30 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg/vinyl 
  • Färg
    Seeblau 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn startar direkt och låter så där friskt metalliskt som bara en äldre Volkswagen-boxer i extra fint skick kan göra. Det är originalmotorn som sitter i och den tar ingen olja. Topparna har varit av och fått nya ventilstyrningar och inslipade ventiler, i övrigt lär motorn faktiskt vara orörd. Motorutrymmet är fortfarande i bättre än nyskick efter drygt 3 000 mil och 35 år. Bromsar och chassi är i samma klass, stunsigt och effektivt med dåtidens mått.

  • Skick interiör:

    Inredningen är faktiskt helt original; säten, mattor, dörrsidor och innertak. Första ägaren hade överdragsklädslar på under hela sin ägarperiod. Handbromsdamasken och och växelspaksdamasken i svart gummi är däremot utbytta, de ska vara beige, men det fanns bara i svart att uppbringa när bilen färdigställdes. Kanske finns de nytillverkade i rätt beige nyans idag.

  • Skick exteriör:

    Den 35-åriga lacken är vacker och välvårdad, även om ägaren pekar ut en knappt märkbar ojämnhet i tennspacklingen mellan höger framskärm och front. Äldre Firestone diagonaldäck med bra mönster och lösa vita sidor på detaljerat originalmålade fälgar i ljusgrön bas och svart kant med kromblanka navkapslar och kromringar.

  • Skick helhet:

    En osedvanligt välrenoverad och välhållen representant för modellen. Lack, krom, teknik, inredning och detaljer, allt är i ett exemplariskt fint skick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus1: Itrafik 1994-07-01 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1960-01-01 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1960-01-01
Senast godkända besiktning: 2017-07-05
Besiktigad tom: -
Årsskatt: Skattebefriad
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

Redan 1953 byggdes den första prototypen av en GT-vagn på VW Typ 1 bottenplatta av Carozzeria Ghia i Turin. Det sägs att tyska Karmann hade försökt få Volkswagen intresserade av en specialare men utan framgång. När så Ghia, med italiensk formgivning som var på modet, visade sitt förslag högg de i Wolfsburg. Det blev ett treparts samarbete mellan Ghia, Karmann och VW, i juni 1955 startar produktionen hos Karmann i Osnabrück. Eftersom mekanik var det samma som i VW Typ 1, blev det ingen egentlig sportbil och den hade modesta prestanda. Fast designen ansågs då och även nu stilsäker och linjeskön. 1957 lanseras en cabriolet. Till årsmodell 1960 blir det ändringar efter amerikanska marknadskrav; större friskluftsintag i nosen, strålkastarna åker upp ett snäpp och baklyktorna blir större, så även hjulhusen. Interiört blir det lite luftigare med öppningsbara sidobakrutor. Under åren förändras inte karossen nämnvärt förutom mindre korrigeringar, grundkonceptet höll från start. Mekaniskt följer utvecklingen genom åren i stort sett VW Typ 1. 1973 upphör tillvekningen och det har då byggts 364 401 coupéversioner.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Tingsryd

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 0705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-08-31.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG