Visa alla bilder
Visa film

Austin-Healey Sprite — 1958

En tidig svensksåld Frogeye med få ägare, av den första årsmodellen. En liten pigg krabat med vassare motor och vederhäftig extrautrustning.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Den här lilla sportvagnen sprider glädje och är en frisk nostalgikick. Design, utförande, skick och prestanda i en symbios - som längtar efter slingriga landsvägar, gaspådrag, rattmanövrar med keps och bilhandskar på. Det här är kul..."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
141 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16802
BROMMA
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Austin-Healey Sprite?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Den här lilla sportvagnen sprider glädje och är en frisk nostalgikick. Design, utförande, skick och prestanda i en symbios - som längtar efter slingriga landsvägar, gaspådrag, rattmanövrar med keps och bilhandskar på. Det här är kul..."

Beskrivning

Den här vagnen såldes ny av Ostermans i Stockholm, till en kund i Luleå och den har enligt uppgift, det näst äldsta chassinumret i Sverige och är från den första produktionsserien. Den kom att tillbringa drygt 50 år i Norrbotten, innan en entusiast i Stockholm förvärvade bilen. Som gammal hojåkare och tävlingsförare gillar han fart och fläkt, varför Frogeyen fick en motor preppad av Jana Motors och bromsad till 87 hkr hos Lundblad. Den borrades till 1283 kubik, fick Weber förgasare, oljekyl, förstärkt "ribbad växellåda", extraktogrenrör och 2 tums avgassystem samt skivbromsar fram. Instrumenten är original och renoverade av Jige. Efter renoveringen av drivlina, har bilen bara gått 80 mil.

Alla originaldelar medföljer, inklusive originalmotor, ännu en extra motor (renoverad), ett extra block samt en växellåda. Dessutom ett antal lådor med nya och begagnade delar. Bl.a. en eftertraktad original tillbehörsratt. Handlingar, kvitton, böcker och annan litteratur medföljer också.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1958/1958 
  • Första registreringsdatum
    1958-01-01 
  • Avläst mätarställning
     
  • Kw / hk
    35 / 48 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinylklädsel med tygmattor 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och går rappt och fint. Allt fungerar väl. Nyare batteri. Ej kontrollerad på lyft men av det som kunde ses förefaller bilen vara i fint skick undertill.

  • Skick interiör:

    Omklädda stolar i röd vinyl med vit piping. Läderklädd ratt, instrumentbräda omklädd och instrument renoverade. Nyare tygmattor.

  • Skick exteriör:

    Omlackerad för många år sedan i en något mörkare röd kulör. Det finns små repor, skav, bulor och stenskott. Original plåthuv, inte optimal passform, signifikativt för bilar från den tidiga produktionen. Minilite fälgar i fint skick samt fina Falkendäck, original plåtfälgar medföljer. Glas, blankt och gummi i bra skick, någon bula på grill - en ny medföljer. Extraljus Lucas. Bra sufflettställning, sufflett och nyare tonneau. Original lösa sidorutor i fint skick.

  • Skick helhet:

    En härlig och intressant klassiker med svensk historik och en kultvagn från eran med små käcka brittiska sportvagnar. Känslan av fart och fläkt är påtaglig och när den dessutom har en rejäl effektökning och förbättrade egenskaper, är det här en nöjesmaskin. Oavsett om man sitter i och kör eller ser den fräsa förbi, så åker smilbanden upp.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2007-06-30
Ursprungsbesiktning: 1958-01-01 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1958-01-01
Senast godkända besiktning: 2013-08-12
Besiktigad tom: 2015-08-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 6

Fakta om modellen

Donald Healey Motor Co fick i uppdrag av BMC, att konstruera en liten prisvärd sportbil under andra halvan av 50-talet. Efter världskrig och kämpig konjunktur, kom så småningom ekonomin att få fart igen. Vilket medförde att även "vanligt folk" fick råd med en bil. Så småningom kunde man även unna sig en liten andrabil. Det gjorde bl.a. att små käcka sportbilar blev efterfrågade. Här landade den kaxiga lilla vagnen från BMC och Austin helt rätt. Primärt skulle den baseras på standardkomponenter. Motor blev den beprövade 948 kubikaren med toppventiler, som bl.a. satt i Austin A30/35. Även framvagnen hämtades därifrån. Med dubbla SU-förgasare skrämdes bilen upp i 42,5 hkr. Kuggstångsstyrning och fyrväxlad växellåda gav en sportig image. I övrigt standardkomponenter utan lulllull. Inga dörrhandtag, enkel suflettställning och lösa sidorutor samt stötfångare och värme som extrautrustning. Modellen döptes till Austin-Healey Sprite. Trots sin enkelhet och lilla motor, blev den en riktigt pigg. I mars 1958 påbörjades så byggandet av den lilla sportbilen. I maj samma år visades den för motorpressen, i samband med Monaco Grand Prix i Monte Carlo. Mottagandet blev mkt positivt. Det var en liten fräck krabat, som med sina framlyktor fick ett säreget uttryck. Tanken var att de skulle vara nerfällbara i huven men det blev för dyrt, så de fick vara uppfällda. Modellen döptes snabbt till Frogeye.

Den byggdes hos MG i Abingdon och så småningom kom även en systermodell med det klassiska namnet Midget, i MG-kostym, fast det var först när Mk II modellen kom 1961. Då försvann den speciella motorhuven och det enkla bakpartiet utan bagagelucka.

Det byggdes 9.000 bilar första modellåret 1958 och totalt drygt 50.000 Austin-Healey Sprite MK I, av den älskade Frogeyen.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Bromma

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-03-21.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG