Visa alla bilder

Ferguson TEA-20 Grålle 4-cyl — 1954

Traktorn som revolutionerade det svenska jordbruket – och fortfarande till både nytta och nöje. Den perfekta inträdesbiljetten i veterantraktorhobbyn!
OBS – uppdaterad information.

Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Ett fint exemplar av traktorvärldens mesta klassiker. Aldrig renoverad, enbart ommålad i korrekt Grållegrå!"

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
15 500SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11773
MÖRRUM
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Ferguson TEA-20 Grålle?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Ett fint exemplar av traktorvärldens mesta klassiker. Aldrig renoverad, enbart ommålad i korrekt Grållegrå!"

Beskrivning

En prydlig och charmig Ferguson Grålle i välhållet original bruksskick. Idag som gjord för veterantraktorträffar eller bara en tur till sjön.
Till skillnad från många andra Grållar ser denna ut precis som den ska, korrekt målad i Grållegrå – samma som buken på en Spitfire. Traktorn är aldrig renoverad, bara ommålad och ompysslad.
Denna Grålle som under många år levt sitt liv på en gård i Blekinge är en TEA – vilket betyder bensinmotorn på 26, 3 hästkrafter. Förgasaren är renoverad och traktorn går nu fint. Dessutom nyligen servad med färsk olja och nytt batteri. Den fyrväxlade lådan fungerar bra – inklusive startkontakten via växelspaken, något som annars ofta är ur funktion. För den som hellre uppskattar att veva så finns även den möjligheten.
Bromsarna är som sig bör på en traktor enbart på bakhjulen och drar här något snett. Som alla gamla traktorer fuktar den även olja på sina håll men inget allvarligt.
Framdäcken är nytillverkade 400x19 med rätt mönster, medan bakdäcken har en del torrsprickor, dock inga allvarliga. Till denna Grålle kommer original stabiliseringsstag till lyftarmarna, original tryckstång och original arbetsbelysning. Även en praktisk men ej original lastbrygga medföljer. Just detta exemplar är även omskriven i tidningen Klassiker.
Grålle är på många sätt den perfekta veterantraktorn och inträdesbiljetten i traktorhobbyn – både lättkörd, smidig och råstark. Dessutom behöver man aldrig känna sig ensam. Svenska Fergusonklubben Grålle har från starten 1986 gått från nio medlemmar till idag över 6 500 stycken. Förutom att det bjuds på mängder av aktiviteter finns också ett 20-tal Grålledoktorer som vid problem ger tips och råd per telefon. Delar är inga problem. Det mesta nytillverkas till Grålle, och merparten finns att köpa till rimliga priser.

Tillägg. Vid årets första vårrunda nyligen upptäcktes att spaken till trepunktslyften fastnat i sitt läge. Ägaren har lokaliserat ett nytt reglage komplett med axel i det fall den eventuellt behöver bytas.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1954/1954 
  • Första registreringsdatum
    1954-01-01 
  • Avläst mätarställning
     
  • Kw / hk
    20 / 26 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 4-vxl 
  • Klädsel
    Plåt 
  • Färg
    Grå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går fint och fungerar väl. Renoverad förgasare, olja och filter nyligen bytt, färskt batteri. Bra framdäck, bak – halvslitna med en del torrsprickor. Inga stora läckage. Startmekanismen i växelspaken fungerar väl. Bromsarna drar lite snett.

    Tillägg. Vid årets första vårrunda nyligen upptäcktes att spaken till trepunktslyften fastnat i sitt läge. Ägaren har lokaliserat ett nytt reglage komplett med axel i det fall den eventuellt behöver bytas av den nya ägaren.

  • Skick interiör:

    Originalfin i all sin enkelhet. Rattens bakelit har sprickor, men inget som skämmer. Huvudströmbrytare och en diskret eftermonterad vippströmbrytare med oklar funktion.

  • Skick exteriör:

    Penselmålad i rätt Ferguson grå. Några bättringar, repor och skavanker. Original fram- och baklampor, samt arbetsbelysning – fungerar ej. Nummerplåt medföljer.

  • Skick helhet:

    Aldrig renoverad men någon gång ommålad och väl fungerande. Charmig patina.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2010-11-01
Ursprungsbesiktning: 1954-01-01 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1954-01-01
Besiktigad tom: -
Senast godkända besiktning: -
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Ja
Årsskatt: -
Antal ägare: 7

Ägarens kommentar

En älskad traktor som länge haft sin självklara plats på vårt jordbruk hemma i Blekinge. Välkänd på lokala traktorträffar och favoriten att ta till sjön om sommaren. Alldeles för få har hittat fram till traktorn som entusiastfordon!

Fakta om modellen

Att det blev lilla grå Ferguson TE-20 som kom att bli den svenska småbrukarens favorit kan tackas ANA – Nyköpings Automobilfabrik. Genom sin generalagentur för brittiska Standard fick man tidigt höra talas om deras planer på att dra igång traktortillverkning på licens – och ANA var på hugget. Den 6 juli 1946 rullade första traktorn av linan i Coventry, och då stod redan AB Farming – ANA:s nya försäljningsorganisation redo i Sverige.
Nu handlade det inte om vilken tung järnklump som helst. Ferguson Grålle var snarare motsatsen med sina beskedliga 1 100 kilo, moderna toppventilsmotor och fyrväxlade låda. I kombination med differential, styrbromsar och revolutionerande trepunktslyft med automatisk kontroll av plöjningsdjupet bjöds det på helt andra möjligheter att ersätta hästen.
Priset spelade förstås en avgörande roll. Ferguson TE-20 skulle vara överkomlig för de mindre familjejordbruken. Det var Harry Ferguson noga med, och redan vid premiären talade han om sin plan, att globalt revolutionera jordbruket. Den agrara världen skulle bli den första att mekaniseras – inte den sista!

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning
För visning av fordonet kontakta handläggare Ted Gryth
Mail: ted.gryth@bilwebauctions.se
Telefon: +46 705 65 67 27

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Ted Gryth på telefon +46 705 65 67 27 eller maila till ted.gryth@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast fredagen den 24:e maj. 

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG