Visa alla bilder

Volkswagen 1200 Lim — 1963

Orenoverad originalbil. Endast skärmar bytta och lackade för 25 år sedan. Fin originallack och inredning. Bara körd 7600 mil. Mätarställningen garanteras.

Michael Luft
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Bilen är i fint orört originalskick. Helt original. Fin på utsidan och inuti. Har varit avställd på museum sedan 2001-2018. Auto steht zur Zeit in Deutschland, abholung in Neuenkirchen."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
105 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11590
NEUENKIRCHEN, TYSKLAND
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volkswagen 1200 Lim?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka E-post meddelande

"Bilen är i fint orört originalskick. Helt original. Fin på utsidan och inuti. Har varit avställd på museum sedan 2001-2018. Auto steht zur Zeit in Deutschland, abholung in Neuenkirchen."

Beskrivning

Bilen köptes ny april 1963 av en direktör i Stockholm som hade bilen som sommarbil vid sitt hus i Båstad. På vintern stod den avställd i garaget i Båstad varför den sammanlagt gått bara 7636 mil på alla dessa år. 20 år efter köpet, 1988 skrevs bilen över på ägarens son och blev kvar i garaget i Båstad till 2001 då den såldes till bilmuseet i Skånes Fagerhult. I Juli 2001 kördes bilen till Bilprovningen och blev godkänd vid 7601 mil. Sedan har bilen stått på museum. Inga väsentliga anmärkningar men några små bättringar finns och en polering hade höjt betyget lite. Alla detaljer original, till och med original färganpassade fotsteg och kederlister (ovanligt idag.)
Originalmotorn sitter i. OBS! Bilen har haft en mindre parkeringsskada/intryckning av kofångaren framtill. Reparerat för länge sedan med nya kofångare och fästen monterade i nya hål. Huven fram har ej varit skadat, huven har originallack. Reservhjulsbaljan bakom huven dock fortfarande något bakåtböjd (2-3cm). Detta syns knappt men är värt att notera.
Bilen står för tillfället som utställningsbil hos VW-handlare, Autohaus Bruening i Neuenkirchen i Nordtyskland. För svensk köpare ombesörjs hemtransport till Sverige självkostnad cirka 5500kr + moms.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1963/1963 
  • Första registreringsdatum
    1963-04-16 
  • Avläst mätarställning
    76360 km 
  • Kw / hk
    25 / 34 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Konstläder / tyg. 
  • Färg
    Ljusgrön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Allt fungerar, nybesiktigad 17/9 2018 utan anm.

  • Skick interiör:

    Toppskick, orenoverad insida och klädsel som fortfarande är i perfekt skick.

  • Skick exteriör:

    Fin kaross, har aldrig varit rostig och till största delen med originallack. Fästen till kofångare fram visar spår av en äldre, reparerad parkeringsskada. (Kofångare och fästen bytta för många år sedan, reservhjulsbaljan något bakåtböjd (2-3 cm), syns inte om man inte vet om det).

  • Skick helhet:

    Jättefint originalskick. Ingen rost. Mindre P-skada har funnits på kofångaren fram.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Avst 2001-08-22
Ursprungsbesiktning 1963-04-17 (typbes)
Datum i trafik 1:a gång 1963-04-17
Besiktningsperiod - 2003-06-30
Senast godk besiktning 2018-09-17 NYBES OCH GODKÄND
Skattebefriad Ja
Antal ägare 4

Ägarens kommentar

Fin att köra och ovanlig modell

Fakta om modellen

Året 1963 då Folkvagnen fick innertaket av ljus galonplast, och från januari blev det friskluftsvärme via en värmeväxlare monterad på avgassystemet. Vid det här laget hade Volkswagenverk gjort nästan 2 000 ändringar sedan produktionen kom igång igen på allvar 1946. 1948 kom de första till Sverige. 1962 kom 34 Hkr motorn som var en helt ny konstruktion (som många anser vara den bästa motorn). Den användes i VW bilarna som byggdes i Sydamerika ända fram till 1996.
1963 kom även ny näsa på bakluckan men bilen behåller fortfarande de gamla lite mindre sidorutorna som ger ett mycket klassiskt intryck, detta försvann året efter.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning
För visning av fordonet kontakta handläggare Michael Luft
Mail: michael.luft@bilwebauctions.se
Telefon: +46 708 20 21 13

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Michael Luft på telefon +46 708 20 21 13 eller maila till michael.luft@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast fredagen den 24:e maj. 

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG